TOP

Opnieuw minder webshops gestart, Bristol positief ondanks tegenvallende resultaten, Bas Kosters ontwerpt voor Fluevog

Er zijn opnieuw minder webshops gestart, Bristol blijft positief ondanks tegenvallende resultaten en modeontwerper Bas Kosters lanceert kleurrijke schoenen samen met het Canadese merk Fluevog. Dat lees je in het nieuwsoverzicht van 7 juli.

Beeld: Bas Kosters x Fluevog

Bristol positief ondanks tegenvallende resultaten

Bristol dacht de weg naar boven weer gevonden te hebben, maar corona zorgde in 2020 voor een onderbreking in de stijgende lijn. De omzet liep terug en het nettoverlies verdrievoudigde ten opzichte van een jaar eerder. Toch blijft CEO Elise Vanaudenhove positief, schrijft vakblad Schoenvisie. Sinds 2017 maakt de Bristol al verlies, maar net toen de Belgische schoenwinkelketen dacht weer winst te kunnen gaan maken, liep alles anders. Door de coronacrisis maakte het in 2020 twintig procent minder omzet en ook dit jaar zit een positief resultaat er niet in. “Winst maken is ten vroegste voor volgend jaar”, zegt CEO Elise Vanaudenhove in De Tijd. Uit de jaarcijfers blijkt dat in 2020 het nettoverlies 18,8 miljoen euro is. De omzet liep met ruim veertig miljoen euro terug, van 183,3 miljoen naar 142,3 miljoen euro. Doordat winkels door de lockdown in de eerste helft van het jaar gesloten bleven, zal ook dit jaar geen winst worden gemaakt. In de eerste helft van 2021 viel de omzet 21,8 procent lager uit dan verwacht. In 2020 werden 18 winkels gesloten, maar kwamen er tien bij. Dit jaar sloten nog eens elf verkooppunten hun deuren waardoor er nu 250 vestigingen in Nederland en België over zijn. Hierdoor staan er honderd minder medewerkers op de loonlijst, tien procent van het personeelsbestand. Ook het Nederlandse kantoor werd gesloten. Ondanks de negatieve cijfers blijft Elise Vanaudenhove positief als altijd. “De situatie normaliseert eindelijk. In juni groeide de omzet met twintig procent. Als er geen nieuwe lockdowns komen, kunnen we dit najaar veel goedmaken. En dan moet het lukken om in 2022 weer winst te maken”, zo zegt zij in De Tijd.

Bas Kosters ontwerpt voor Fluevog

Ontwerper Bas Koster lanceert vandaag samen met schoenenmerk Fluevog gezamenlijk een kleurrijke schoenencollectie. Het gaat om twee modellen: een Munster, het iconische model van Fluevog met hak, en een sneaker met roze zool. Ze zijn in een beperkte oplage gemaakt: 80 paar Munsters en 200 paar sneakers. Kosters heeft zich laten inspireren door de in de jaren negentig bekende muziekformatie Deee-lite, laat hij in een persbericht weten. “Toen ik dertien was kwam de mega-hit ‘Groove is the heart’ van Deee-lite in de hitparade. Ik was op slag verliefd, hun vrolijke en speelse spel met uiterlijk en imago was voor mij een belangrijke reden om later mode te gaan studeren. Miss lady Kier Kirby is altijd een van mijn idolen gebleven, ik heb ooit nog een collectie gemaakt over liefde, waar ik ook de liefde voor mijn Idolen heb weergegeven. Ik werd wild enthousiast toen ik erachter kwam dat de iconische schoenen van Lady Kier Kirby Munster heetten en van Fluevog kwamen.” Canadees John Fluevog hoefde niet snel na te denken over de samenwerking met Bas Kosters: “Hij is kleurrijk en we hebben beiden dezelfde filosofie, soms moet je dingen ontwerpen die de wereld mooier maken, die er moeten zijn.” De collectie wordt verkocht in Australië, Canada, de Verenigde Staten en Nederland.

Opnieuw minder webshops gestart

Er zijn wederom minder webshops de lucht in gegaan, meldt de Kamer van Koophandel (KvK) in de maandelijkse rapportage. De forse stijging van het aantal webshops tijdens de coronacrisis lijkt definitief ten einde. Deze trend signaleerde KVK al in het Trendrapport over mei 2021 en lijkt zich nu verder te bestendigen. Het aantal startende webshops was in juni 36 procent lager dan in dezelfde maand in 2020 (juni 2021: 2.004 tegenover juni 2020: 3.125). In de detailhandel als geheel waren er de afgelopen maand 30 procent minder starters: 2.775 in juni 2021 tegenover 3.937 een jaar eerder. Het betreft hierbij dus voornamelijk webshops, maar ook de overige detailhandel kende een afname in het aantal starters van 5 procent (juni 2021: 771, juni 2020: 812). De KVK heeft hoogleraar Erik Stam, van de Utrecht University School of Economics gevraagd de cijfers uit het Trendrapport Bedrijfsleven te duiden en hierover zegt hij: “Door de lockdowns is de digitale transformatie van de economie versneld. Dit zagen we bijvoorbeeld in de groei van het aantal nieuwe webshops in het afgelopen jaar. Met het versoepelen van de maatregelen wordt fysiek winkelen meer mogelijk, en zien we het aantal nieuwe webshops afnemen. Toch blijft het aantal startende webshops hoger dan voor corona. Opvallend is dat de detailhandel over de gehele linie minder starters heeft, inclusief fysieke winkels. Het lijkt er op dat er minder nieuwe bedrijven terugkeren in de winkelstraten.”

Nieuwe denimlijn: NXS Denim Collection

Het mannenmodelabel No Excess heeft een nieuwe jeanslijn gelanceerd: NXS Denim Collection. De collectie bestaat uit drie pasvormen en vier kwaliteiten en is voorzien van labels, metalen biesjes en rugpatch in een kleurenthema dat verwijst naar authentiek denim uit de jaren zestig en zeventig, zo meldt het merk in een persbericht. Speciaal voor de mobiele telefoon heeft elke spijkerbroek een zesde verborgen zak. Aan de collectie zijn ook tops toegevoegd, zoals spijkerjacks, truien en T-shirts. Het merk maakt deel uit van het noos-programma, 1 procent van de omzet van de denimcollectie doneert No Excess aan Spieren Voor Spieren.

Foto’s: No Excess