TOP

Online uitgaven stijgen met 11 procent, goede zomer voor H&M en Hugo Boss opent Hugo-store in Amsterdam

Nederlandse consumenten hebben in het eerste half jaar van 2018 11 procent meer online besteed dan in dezelfde periode van het jaar daarvoor. Verder: H&M maakt een grote koerssprong na een mooie zomeromzet en Nederlandse bedrijven zetten 1,25 miljard om via Alibaba. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 21 september.

Thuiswinkel Markt Monitor: online bestedingen stijgen met 11 procent

Nederlandse consumenten hebben in het eerste half jaar van 2018 11 procent meer online besteed dan in de eerste helft van 2017. Het gaat om een bedrag van €11,83 miljard, verdeeld over 105,6 miljoen online aankopen. Dat aantal zal naar verwachting de komende zes maanden toenemen tot 230 miljoen aankopen (een stijging van 14 procent) voor een totaalbedrag van circa €25 miljard (+11 procent). Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. Het onderzoek wordt uitgevoerd door GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

Uit het rapport blijkt dat in het eerste halfjaar van 2018 25 procent van alle bestedingen aan producten en diensten online werd gedaan, tegenover 23 procent in dezelfde periode in 2017. €6,75 miljard ging naar de aankoop van producten (elektronica, kleding en speelgoed), de overige €5,08 miljard naar diensten als pakketreizen, vliegtickets en verzekeringen. De categorie Food/Nearfood liet met 39 procent de grootste groei in uitgaven zien, gevolgd door Health & Beauty (+22 procent) en Schoenen & Personal Lifestyle (+21 procent).

Thuiswinkel Markt Monitor Q1-2 2018

H&M maakt grote koerssprong na ‘verrassend goede’ zomer

H&M heeft een ‘verrassend goede’ zomer achter de rug, meldt het FD. In het derde kwartaal van 2018 steeg de omzet met 9 procent tot 64.800 miljoen Zweedse kronen, bijna €6,2 miljard. Deze verkoopcijfers zorgden maandag voor een ‘historische koerssprong’ van het aandeel H&M. In één dag werd de kledinggigant bijna 17 procent meer waard. Volgens persbureau Bloomberg is het de grootste koerssprong van het bedrijf in zeventien jaar.

Beleggers hopen dat het bedrijf de weg omhoog heeft gevonden na een bijzonder moeilijke periode. Prijs is altijd bepalend geweest in de strategie van H&M. Op de producten zo goedkoop mogelijk aan te kunnen bieden, laat de kledingketen het overgrote deel van de collecties in lagelonenlanden in het verre Oosten produceren. Een nadeel is dat H&M daardoor te traag is om mee te kunnen met het ‘fast fashion’-ritme. Concurrent Inditex (Zara) laat naar verluidt de helft van de kleding produceren in landen dicht bij de belangrijkste markten. De producten zijn daardoor iets duurder, maar een belangrijk voordeel is dat Zara de laatste trends binnen een paar weken kan produceren en in de rekken krijgen.

Nederlandse bedrijven zetten 1,25 miljard om via Alibaba

Nederlandse retailers en merken realiseerden vorig jaar een omzetgroei van 35 procent via Alibaba ten opzichte van het jaar daarvoor. In totaal waren spelers uit ons land goed voor omgerekend 1,25 miljard euro omzet. Het gaat om meer dan 100 bedrijven, die hun producten verkopen via de business-to-consumer webshops Tmall of Tmall Global. Dat zegt managing direct Roland Palmer van Alibaba Benelux tegen Retailtrends. Volgens Palmer zijn Nederlandse merken in trek. “Verkopers uit de rest van de wereld benaderen graag Nederlandse fabrikanten om hun producten in China te verkopen.”

Verder geeft Palmer aan dat veel Nederlandse winkels op het punt staan of al begonnen zijn op Tmall. Een voorbeeld is Hünkemoller, dat recent begonnen is. Niet ieder bedrijf wordt echter toegelaten. Volgens de managing director gaat kwaliteit voor kwantiteit en is het belangrijk dat het succesvolle winkels zijn. “Als we iedereen hadden toegelaten, hadden we nu al vijfhonderd winkels gehad.”

Hugo Boss opent Hugo-winkel in Amsterdam

Hugo Boss heeft op 6 juni een Hugo Menswear-winkel geopend aan de Leidsestraat in Amsterdam. Klanten kunnen hier terecht voor de volledige Hugo-mannencollectie, inclusief schoenen en accessoires. De winkel heeft een oppervlakte van 100 vierkante meter en een strakke en open uitstraling. Voor het interieur is gebruik gemaakt van natuurlijke materialen en rode accenten – Hugo’s steunkleur. Kenmerkend voor het winkelconcept zijn de integratie van digitale technologie en lounges, waar bezoekers door internationale modetijdschriften kunnen bladeren of een drankje van de bar kunnen gebruiken. Via een digitale kiosk kunnen bezoekers outfits bekijken en items bestellen. Op de ‘community wall’ worden merkvideo’s en recente modeshows getoond.

Het Hugo-winkelconcept is relatief nieuw. Het is onderdeel van Hugo Boss’ ‘two-brand’-strategie, waarbij de focus op twee sterke merken binnen het bedrijf komt te liggen: Boss en Hugo. Naast de winkel in Amsterdam zijn er ook Hugo-brandstores in Parijs (open sinds 19 juli) en Londen (open sinds 14 augustus). De opening van de Amsterdamse vestiging wordt op 4 oktober gevierd met een speciaal evenement.

Hugo store Amsterdam (4)

Hugo store Amsterdam (1) Hugo store Amsterdam (2)