TOP

De Bijenkorf naar rechter voor 5 panden, Zalando grootste modewebshop van Nederland en Diesel brengt Ha(u)te Couture

De Bijenkorf is naar de rechter gestapt voor het kopen van in totaal vijf winkelpanden. Verder: Zalando is de grootste modewebshop van Nederland en Diesel brengt een haatvolle collectie. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 20 september

Zalando grootste modewebshop van Nederland

E-commerce website Twinkle heeft op 20 september de Twinkle100 bekendgemaakt. Hierin staan de 100 in omzet grootste online retailers. Bol.com staat dit jaar bovenaan, gevolgd door Coolblue en Zalando. Zalando is daarmee de grootste modewebshop van Nederland. In de top 10 staan vier modewebshops: Zalando, Wehkamp, H&M en de Bijenkorf.

De top tien van de modewebshops van Nederland, en hun plaats in de Twinkle100

  1. Zalando (3) €670.000.000
  2. Wehkamp (4) €570.000.000
  3. H&M (8) €220.000.000
  4. De Bijenkorf (10) €180.000.000
  5. Otto (21) €90.000.000
  6. Zara (28) €70.000.000
  7. Bonprix (34) €55.000.000
  8. FNG Groep (36) €54.100.000
  9. Vente-exclusive (38) €50.000.000
  10. Omoda(40) €47.000.000

In de Twinkle100 staan de 250 grootste online retailers en de 25 grootste online reisverkopers. Opgeteld boekten deze 275 bedrijven in 2017 ruim 15,8 miljard euro internetomzet. Er staat dit keer ook voor het eerst een bedrijf in de Twinkle100 met een omzet van meer dan een miljard: lijstaanvoerder Bol.com. Zalando nam de derde plaats over van Wehkamp, en de Bijenkorf maakte haar debuut in de top tien.

De top tien van alle online retailers in Nederland:

  1. Bol.com €1.220.000.000
  2. Coolblue €884.000.000
  3. Zalando €670.000.000
  4. Wehkamp €570.000.000
  5. Albert Heijn Online €480.000.000
  6. The Learning Network €288.000.000
  7. Amazon €230.000.000
  8. H&M €220.000.000
  9. MediaMarkt €210.000.000
  10. De Bijenkorf €180.000.000

Diesel brengt Ha(u)te Couture

De nieuwe collectie van Diesel focust zich op haat en negativiteit, en dan voornamelijk die op social media. In een persbericht licht het merk toe: “Hoe meer je de haat blootstelt die je ontvangt en het behandeld met ironie en oneerbiedigheid, hoe minder kracht het heeft om schade aan te richten.” Met de collectie Haute Couture willen ze haat juist ontkrachten.

Diesel nam een deel van de haat die het merk ontving, zoals ‘Diesel is dead’ en ‘Diesel is not cool anymore’ en verwerkte het in de collectie.  Hiermee willen ze een boodschap afgeven: “The more hate you wear, the less you care.”

Voor de collectie brengt het merk ook enkele limited editions uit, door samen te werken met een groep beroemdheden. Deze beroemdheden kozen elk hun ergste haatreactie: Nicki Minaj werd uitgemaakt voor ‘The Bad Guy’, Gucci Mane kreeg te horen ‘Fuck you’, Bella Thorne koos ‘Slut’ en Tommy Dorfman ging voor ‘Faggot’.

De collectie is verkrijgbaar vanaf 19 september in geselecteerde Diesel winkels en op diesel.com. Met de verkoop van de Haute Couture-artikelen doneert Diesel aan de OTB-foundation om anti-pest en cyberpestprogramma’s te ondersteunen.

De Bijenkorf naar de rechter voor 5 winkelpanden

Warenhuisketen De Bijenkorf is naar de rechter gestapt voor het kopen van in totaal vijf winkelpanden, zo bericht Retailnews. In de huurovereenkomst van de filialen in Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Maastricht en Rotterdam staat opgenomen dat er een voorkeursrecht van koop is als het pand door de huidige eigenaar wordt verkocht, maar IEF Capital ontkent een vermeende verkoop.

Begin vorig jaar begon de zaak, toen de Bijenkorf lucht kreeg van een eventuele verkoop van de winkelportefeuille van IEF Capital. In 2005 werden de vijf warenhuizen nog door de toenmalige eigenaren van de warenhuisketen verkocht en teruggehuurd om kapitaal vrij te maken. Het vastgoed is niet verkocht, zo liet IEF Capital aan de Bijenkorf weten, maar het gaat om ‘een aanpassing van de financieringsstructuur.’

De Bijenkorf kreeg wel het aanbod om een gesprek aan te gaan over het kopen van de bewuste aandelen in het vastgoed, maar dat sloeg ze af. De keten wil dat de panden individueel worden aangeboden. De Bijenkorf heeft, nadat de gespreken stukliepen, vijf procedures aangespannen.

Over twee rechtszaken is er al uitslag. In maart 2018 oordeelde de rechter in Den Haag dat de keten geen recht heeft om het winkelpand over te nemen en ook niet in aanmerking komt voor een schadevergoeding. De Bijenkorf is in hoger beroep gegaan. Afgelopen woensdag 19 september verloor de retailer ook in Rotterdam de zaak. In de overige drie procedures is nog geen uitspraak gedaan.

Modestartup Labfresh wil flagshipstores in Europa

Begin vorig jaar ontstond het modemerk Labfresh, dat water- en vlekafstotende hemden maakt. Na hun eerste Kickstarter-hit plaatsten bijna 1100 mensen een pre-order, goed voor een totale waarde van 140.000. Anderhalf jaar later is Labfresh een serieus bedrijf met 1,5 miljoen omzet en komt 2 miljoen in zicht.

De twee oprichters Lotte Vink en Kasper Brandi Petersen (33) zien nog brood in offline winkels, zo vertellen ze aan Sprout: “80 procent van de mannen koopt zijn kleding in winkels, dus we ontkomen er waarschijnlijk niet aan om ook in fysieke winkels te verkopen – ook al ligt ons hart in online. Die early adopter- groep lukt wel online, maar als je een meerderheid wil pakken moet je ook offline aanwezig zijn.

“We willen daarom flagship-winkels openen in Berlijn, Amsterdam en Kopenhagen. Zulke winkels zijn tegelijk een marketingkanaal. Het geeft vertrouwen als mensen langs kunnen komen en even wat wijn over een shirt kunnen gooien.”