TOP

Nieuwe winkels in Utrecht, modemerken maken productielocaties bekend en V&D overwoog fysieke terugkeer

Afound opent eerste Europese fysieke winkel buiten Zweden in Hoog Catherijne. Verder: acht Nederlandse kledingmerken maken buitenlandse productielocaties openbaar, Singles Day groot succes voor Winkelstraat.nl en V&D overwoog fysieke terugkeer na vertrek Hudson’s Bay.

Afound opent eerste Europese fysieke winkel in Hoog Catherijne

De Zweedse digitale marktplaats Afound opent begin volgend jaar een eerste fysieke winkel in Nederland. Afound vestigt zich in het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catherijne. De opening staat gepland op 28 februari 2020. Dat meld het bedrijf in een persbericht. Het is de achtste fysieke winkel van het zelfstandige merk binnen H&M Group, de andere zeven winkels zijn in de grotere steden in Zweden gevestigd. De Utrechtse winkel meet 413 vierkante meter en verkoopt zowel Nederlandse als internationale merken. Afound Utrecht biedt dagelijks nieuwe deals en de selectie is deels aanvullend op het assortiment van de online marktplaats Afound.com, waarvan de Nederlandse webshop in oktober 2019 werd geopend.

Acht Nederlandse kledingmerken maken buitenlandse productielocaties openbaar

Acht Nederlandse kledingbedrijven hebben op 12 november een internationale belofte ondertekend om meer openheid van zaken te geven in hun internationale toeleveringsketens door het online publiceren van hun productielocaties. Alchemist, HEMA, Kings of Indigo, Kuyichi, Marlies Dekkers, Okimono, Schijvens en WE Fashion ondertekenden de Transparency Pledge, een internationale afspraak tussen bedrijven en mensenrechtenorganisaties. De Pledge is bedoeld om de kleding-industrie transparanter te maken en misstanden in fabrieken in lagelonenlanden tegen te gaan. Eerder hadden de Nederlandse merken G-Star en Zeeman de belofte ook al ondertekend.

Loavies opent pop-up store in Utrecht

Nederlandse webshop Loavies opent 15 november de deuren van haar allereerste Nederlandse pop-up store in winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. “In deze unieke pop-up store stap je in een droomwereld van glitter en glamour met een epic studio 54 vibe. Hier draait alles om de nieuwe party collectie, die op 14 november groots wordt gelanceerd. De Loavies squad kan tot en met dinsdag 31 december terecht in de store voor de prettiest Insta-proof pics en de coolest party items.”

Singles Day groot succes bij Nederlandse millenials

De millenials die Winkelstraat bezoeken (zo’n 70% van terugkerende klanten de website) zijn erg bevattelijk voor piekmomenten zoals Black Friday en Singles Day. Ook dit jaar. Op zondagavond zat 1 op de 5 Singles Day-shoppers al klaar om de meest populaire items als eerste te kunnen shoppen, zo laat Winkelstraat weten. Het platform zag uiteindelijk 216% groei ten opzichte van Singles Day vorig jaar. De gemiddelde besteding per shopper op 11 november was €240 bij Winkelstraat.nl. Vooral jassen, sneakers, T-shirts en sweaters voor mannen deden het dit jaar erg goed. Maar liefst 72 procent van de omzet is via mobile gerealiseerd. Singles Day was volgens de data van Winkelstraat.nl met name populair onder millenials in grote steden zoals Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven en Utrecht.

V&D overwoog fysieke terugkeer na vertrek Hudson’s Bay

V&D heeft serieus naar een terugkeer in de winkelstraat gekeken nadat Hudson’s Bay zijn vertrek uit Nederland bekendmaakte. “We hebben het idee besproken, dat kan ik niet ontkennen”, zegt managing director Alexander van Slooten tegen RetailTrends. V&D keerde een jaar geleden terug als webwinkel, tweeënhalf jaar nadat het laatste warenhuis de deuren sloot. Het vertrek van Hudson’s Bay komt volgens Van Slooten net te vroeg om het ook weer te proberen in de winkelstraat. “Deze kans had beter over twee of drie jaar voorbij kunnen komen. Het V&D-avontuur is nu zo pril dat als je zoiets groots gaat doen, dat van allerlei zaken afleidt.” Daarmee is het plan vooralsnog afgeschoten, maar Van Slooten zet fysieke V&D-winkels niet uit het hoofd. “Zodra het op enige manier realistisch is, willen we het zeker onderzoeken.”