TOP

Nieuw duurzaam mannenmodemerk: studio subtl

Het mannenmodesegment heeft er vanaf maart 2021 een extra speler bij: studio subtl. Oprichter Jorn van het Hof noemt het ‘t eerste klimaatpositieve Nederlandse mannenkledingmerk. “Ik ga op alle mogelijke manieren voor de duurzaamste optie.”

Je hebt je vaste baan in de marketing opgezegd om dit modemerk op te zetten. Waarom?

Jorn van het Hof: “Dat is best een persoonlijk verhaal. Mijn moeder werd ziek en helaas is ze uiteindelijk overleden. Dat heeft bij mij een bepaalde bewustwording gecreëerd over het leven. Bewustwording over het werk dat ik deed, maar ook over duurzaam leven. Ik had een leuke baan, goede collega’s, niks mis mee, maar toch knaagde er iets aan mij. Ik heb altijd willen ondernemen en heb een passie voor mode, hecht belang aan duurzaamheid en die combinatie heeft mij anderhalf jaar geleden doen besluiten om patronen te doorbreken en dit merk op te richten.” [Artikel gaat door onder de foto.]

Jorn van het Hof in de fabriek in Portugal.

Studio subtl is het eerste klimaatpositieve mannenkledingmerk, zeg je. Wat houdt dat in?

“Het houdt in dat ik op alle mogelijke manieren altijd voor de duurzaamste optie ga. Dat geldt voor stoffen(GOTS), leveranciers en ook verpakkingen. Ik gebruik geen plastic, ook niet biodegradable. In plaats van polybags laat ik items verpakken in gerecycled karton en tissue paper dat met soja-inkt bedrukt is. Die werkwijze voer ik door tot op kantoor waar ik bijvoorbeeld de meest duurzame printer heb staan, FSC papier gebruik, en ik rij een elektrische auto. De lage uitstoot die overblijft door stroomverbruik, het verzenden, productie et cetera, compenseer ik door het steunen van maatschappelijke projecten die structureel bijdragen aan een lagere uitstoot. [Artikel gaat door onder de foto.]

In maart 2021 is de collectie klaar voor de verkoop. Waar bestaat die uit?

“Het zijn stijlvolle minimalistische ontwerpen, in totaal gaat het om zes tops: twee T-shirts, drie sweaters en een blouse, elk met een eigen subtiele twist. Zo hebben we van één trui de gebrushte binnenkant naar buiten gedraaid. En van de ecru sweater is de ribstof over de mouwen en voorzijde horizontaal geplaatst en aan de achterzijde verticaal. Het logo op de rode sweater staat tone-in-tone in spiegelbeeld op het voorpand, waarmee we de hint geven dat het er op gebied van duurzaamheid om gaat dat je naar jezelf moet kijken voor de juiste duurzame keuzes. Overigens zijn alle items kwalitatiever en zwaarder qua stof dan mensen gewend zijn, omdat ik wil dat de items langer meegaan. Het is een seasonless collectie.” [Artikel gaat door onder de foto.’s]

Op wat voor soort moderetailer richt je je?

“Ik richt me op het middenhoog segment waar mannen shoppen van 25 tot 40 jaar. Mannen die bewuste keuzes maken en oog voor hebben voor kwaliteit. Qua moderetail kijk ik naar winkels die moderne mannen aankleden en conceptstores die duurzame labels verkopen. Ik ben in december begonnen met verkoop en retailers waren zeer over studio subtl te spreken. Maar drie dagen later gingen de winkels dicht vanwege de lockdown. Toen hebben de retailers de inkoop voorlopig on hold gezet. Dat is heel vervelend, want retail is heel belangrijk voor het concept, positionering en groei. Het merk moet zichtbaar zijn, maar je moet het ook voelen en passen. En ik zie kansen voor groei, omdat ik duurzaamheid in bijna iedere vezel heb doorgevoerd en er maar weinig merken voor de fysieke retail beschikbaar zijn die dit bieden.” [Artikel gaat door onder de foto.]

Waar wil je met studio subtl naartoe groeien?

“Ik wil de collectie stap voor stap uitbreiden door nieuwe stijlen toe te voegen en de huidige items aan te bieden in andere kleuren en stoffen. Gaandeweg wil ik de collectie aanvullen met andere producten en uitgroeien tot een duurzaam lifestylemerk. Mijn wens is dat de gehele modeindustrie zal verduurzamen, mijn doel is om met studio subtl daaraan bij te dragen.”

Beeld: studio subtl