TOP

‘Neem winkelgedrag als uitgangspunt voor winkellocaties’

Er moet meer samenhang komen in de structuur van de retail in ons land. Dat stelt CBW-Mitex, na onderzoek van adviesbureau Droogh Trommelen en Partners op retailnews.nl

Door structuurvisies over de detailhandel onderling beter af te stemmen komt er meer logica in en tussen provinciale, regionale en lokale visies op de winkelstraat. “Dat is een belangrijke voorwaarde om consumenten aantrekkelijke en logische winkellocaties in ons land te kunnen bieden”, aldus CBW-Mitex op retailnews.nl.

De organisatie roept overheden, vastgoed- en projectontwikkelaars en ondernemersvertegenwoordigers op met elkaar naar oplossingen te zoeken. Doorgaan op de huidige manier en met de gebruikelijke methodieken zal volgens de brancheorganisatie leiden tot winkelleegstand en versnippering en vertroebeling van winkelgebieden.

CBW-Mitex vindt dat de verschillende beleidsmakers het winkelgedrag van de consument als uitgangspunt moeten nemen voor winkellocatiebeleid. “Shoppen is iets anders dan boodschappen doen en vindt ook plaats op andere locaties.” Met name binnensteden en dorpskernen moeten volgens de organisatie versterkt worden.