TOP

Nederlander koopt duurdere sportkleding

Onderzoeksbureau GfK onderzoekt in opdracht van Sportcult maandelijks de bestedingen van Nederlanders aan sportkleding. Na de zeer slechte maanden januari en februari zijn de cijfers van maart hoopgevend te noemen.

Zowel in januari als in februari gaf de Nederlander 21% minder uit aan sportkleding dan in dezelfde maand het jaar ervoor. In maart is die daling ten opzichte van 2008 nog maar 6%.

Opvallend: de daling wordt veroorzaakt door een terugloop van het aantal verkochte ‘stuks’ met 16%. Het gemiddelde bedrag dat aan een artikel wordt besteed ligt hoger dan in maart 2008. In januari en februari liepen zowel het aantal artikelen als de gemiddeld uitgegeven prijs terug.

Onder ‘sportkleding’ verstaat het GfK alle bovenkleding en badkleding voor mannen en vrouwen vanaf 2 jaar, gekocht in sportwinkels en sportafdelingen van warenhuizen, functionele sportkleding bij overige modewinkels en alle verkochte kleding van een grote lijst sportmerken.