TOP

Neckermann.com failliet, C&A sluit Franse winkels en V&D tijdelijk terug als fysiek warenhuis

De omstreden webshop Neckermann.com is op 21 januari failliet verklaard. Verder: C&A gaat 30 vestigingen in Frankrijk sluiten, V&D komt met een tijdelijk miniwarenhuis en Femmes du Sud geeft openheid van zaken over het productieproces met QR-codes in kleding. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 24 januari.

Omstreden webshop Neckermann.com failliet

Neckermann.com is op 21 januari 2020 failliet verklaard door de rechtbank van Amsterdam. Dat staat te lezen op het insolventieregister. Het faillissement komt niet helemaal uit de lucht vallen. Sinds vorig jaar werden bestellingen al niet meer geleverd, wat volgens een melding op de site te wijten was aan ‘technische en organisatorische problemen’. Tientallen gedupeerden deden aangifte van oplichting. De Consumentenbond waarschuwde mensen niet bij de webwinkel te bestellen, die overigens niet te verwarren is met het gelijknamige reisbureau. Klanten die nog geld van Neckermann.com krijgen, kunnen zich volgens RTL Z melden bij curator Seerp Gratama. “Maar het is natuurlijk de vraag of er voldoende geld is om uitkeringen te doen”, zegt hij. “Dat kan ik nu nog niet inschatten.”

C&A sluit opnieuw Franse winkels

C&A gaat 30 vestigingen in Frankrijk sluiten, de tweede sanering in korte tijd. Vorig jaar sloot de modeketen al veertien filialen. De directie kondigde de sluitingen volgens de Franse nieuwszender BFM TV eind vorige week aan tijdens een ondernemingsraad. Daarbij werd verwezen naar de omzet in Frankrijk, die sinds 2016 daalt door onder meer de opkomst van e-commerce. De stap zou nodig zijn om mee te kunnen met de veranderende markt en de rentabiliteit te herstellen. Het doel is om zoveel mogelijk banen te redden door het personeel van de betreffende winkels naar andere vestigingen over te plaatsen, maar gezien de afstand tussen de winkels is dat niet altijd makkelijk. Bij de vorige winkelsluitingen konden veertien van de 100 personeelsleden volgens vakbondsafgevaardigde Maria Rodriques worden herplaatst. Nu zouden er opnieuw 200 banen op de tocht staan.

V&D komt met tijdelijk mini-warenhuis

V&D maakt een tijdelijke rentree als fysiek warenhuis. Het bedrijf strijkt neer op de Huishoudbeurs, die van 22 februari tot en met 1 maart 2020 plaatsvindt in de RAI Amsterdam, met een miniwarenhuis. Volgens de Telegraaf gaat het om een 400 vierkante meter groot paviljoen, waar het publiek kan kennismaken met V&D nieuwe stijl. Na het faillissement in 2015 en de overname door Coolcat-eigenaar Roland Kahn en voormalig Hema-topman Ronald van Zetten keerde het bedrijf terug als webshop. Naast deelname aan de Huishoudbeurs beginnen de nieuwe eigenaren dit jaar ook met een televisiecampagne.

Katja Schuurman, Fabienne Chapot en Only for Men op MF Talks

Een nieuwe editie van Modefabriek, op zondag 26 januari en maandag 27 januari in RAI Amsterdam, betekent naast nieuwe collecties spotten en netwerken ook een boost voor je vakkennis met de MF Talks. Het sideprogramma van Modefabriek biedt inspirerende ondernemers en (retail)experts een podium. Een greep uit het programma: actrice Katja Schuurman vertelt over haar samenwerking met Pom Amsterdam (zondag 26 januari, 16.00-16.30 uur). Trendwatcher David Shah presenteert tien kernstrategieën en ontwikkelingen om de consument, die steeds onverschilliger is, als retailer terug te winnen (zondag 26 en maandag 27 januari, 13.00-13.45 uur). En vrouwenmodemerk Fabienne Chapot en mannenmoderetailer Only for Men doen uit de doeken hoe zij succesvol in de mode werden (zondag 26 januari, 15.30-16.00 uur). Ga voor het volledige programma naar modefabriek.nl/en/program/mftalks.

Femmes du Sud gaat voor transparantie met QR-codes in kleding

Nieuwe collecties van Femmes du Sud zijn vanaf volgende week voorzien van een QR-code. Het vrouwenmodemerk start hiermee met de zomercollectie 2020. Als klanten de code met hun telefoon scannen, krijgen ze informatie te zien over waar het kledingstuk gemaakt is en hoe duurzaam het is. Ook deelt het merk in welke landen het produceert en wat de sustainable ambities voor de toekomst zijn. Gebruikers kunnen via de nieuwe functie ook reageren en bijvoorbeeld vragen stellen of wensen kenbaar maken. Femmes du Sud biedt de informatie in eerste instantie per productcategorie aan (bijvoorbeeld knitwear of zijde). Het merk streeft ernaar in de toekomst aparte QR-codes per stijl te maken, zodat het consumenten en retailers nog specifieker kan informeren over de herkomst van het kledingstuk.

Foto (V&D Groningen in 2012): Wutsje/CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons