Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Bol.com zet in op kleding, Italië grootste textielvervuiler en onenigheid curatoren Sissy-Boy ‘geen reden tot onrust’

Bol.com verkoopt vanaf vandaag een uitgebreide collectie kleding van onder andere About You. Verder: Italië gooit het meeste textiel weg in Europa en de problemen bij de doorstart van Sissy-Boy zijn geen reden tot onrust. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 23 januari 2020.

Bol.com zet in op kleding

Vanaf donderdag 23 januari 2020 verkoopt Bol.com kleding. De webshop gaat in zee met onder andere About You, Jack & Jones, Miss Etam en Zeeman. “Met About You halen we meteen duizenden merken binnen”, zegt bol.com-directeur winkels, Margaret Versteden, tegen Nu.nl. De uitbreiding van het assortiment komt een week nadat Amazon aankondigde binnenkort haar Nederlandse website te lanceren. “Dat wij nu beginnen is echt toeval”, zegt Versteden. “We werken hier al jarenlang naartoe.” De Nederlandse webshop verkocht sinds 2015 al wel sportkleding.

Bol.com begint met zo’n honderdduizend kledingstukken, aan het eind van 2020 moeten dat er een half miljoen zijn. Fysieke winkels zullen volgens Versteden niet lijden onder de stap van Bol.com: “We werken met hen samen, ze krijgen door de samenwerking meer exposure, een groter platform.”

Italië gooit het meeste textiel weg van Europa

Italië is de grootste textielvervuiler van Europa, zo blijkt uit onderzoek van het Nederlandse kledingmerk Labfresh. Zij onderzochten 15 Europese landen en analyseerde de hoeveelheid textiel die jaarlijks per land wordt weggegooid. Alle onderzochte landen samen produceren jaarlijks meer dan twee miljoen ton textielafval, dat vervolgens wordt gerecycled of weggegooid.

De grootste vervuilers in Europa zijn Italië, Portugal en Oostenrijk. Nederland valt net buiten de top tien met de elfde plek maar België staat hoger in de ranglijst, op nummer 5. Wanneer er gekeken wordt naar het aantal kilo’s afval per inwoner, staat België bovenaan met 14,8 kilo per jaar. Op de tweede en derde plaats staan respectievelijk Tsjechië (10,2 kilo) en Portugal (8,0). Nederlanders gooien gemiddeld 5,9 kilo kleding per jaar weg. De minst textielvervuilende landen van Europa zijn Ierland, Polen en Hongarije.

Bron: Labresh

Sissy-Boy winstgevend, ondanks onenigheid

De onenigheid met de curatoren en problemen bij de overdracht van winkels van Sissy-Boy, hebben geen invloed op de winstgevendheid van de winkels. De winkels zijn juist winstgevend en groeien, laat Cecile Termeer-Kemps, woordvoerder van de Termeer Groep weten aan RTL Z. Zij namen de keten vorig jaar over na het faillissement. Volgens Termeer is er geen reden voor onrust: “Dergelijke berichten wekken een verkeerde indruk, omdat de resultaten van Sissy-Boy sinds de doorstart tevreden stellen.”

Vorige week meldde RTL Z dat de curatoren van Sissy-Boy al maandenlang steggelen met Termeer over de overdracht van de winkelpanden. Cecile Termeer-Kemps erkent dat, maar benadrukt dat dit niet betekent dat het slecht met de winkels gaat. Termeer heeft de definitieve resultaten van het familiebedrijf nog niet vastgesteld, dus kan daar geen gedetailleerde uitspraken over doen. “Maar we kunnen al wel zeggen dat alle drie onze dochterbedrijven, dus ook Sissy-Boy, vorig jaar winstgevend waren. Ook was er sprake van groei.”

Jacket Required verhuist naar nieuwe locatie

De mannenmodeshow Jacket Required verhuist met ingang van juli 2020 naar een nieuwe locatie. De show, die op 22 en 23 juli plaatsvindt, verplaatst naar de Saatchi Gallery in Zuidwest Londen. De vrouwenmodeshow Scoop van dezelfde organisator vindt al op dezelfde locatie plaats. In een persbericht laat de organisatie weten: “Hoewel de twee shows gescheiden blijven, zijn we ervan overtuigd dat het dichter bij elkaar brengen van Jacket Required en Scoop zal helpen om onze premium identiteit te verstevigen.”

Kijken: Circle of Trust werkt samen met Naomi van As

Kledinglabel Circle of Trust lanceert dit seizoen een capsulecollectie in samenwerking met hockeyster Naomi van As. In een persbericht laat het kledingmerk weten: “Naomi haar topsportachtergrond en sprekende karakter creëerden een directe match met Circle of Trust. Naomi is vaste klant in de Circle of Trust Concept Store te Amsterdam en kwam zo in aanraking met het merk.” De collectie is geïnspireerd op de mediterraanse zomer en bestaat uit zwierige jurken, rokken, tops en T-shirts. De collectie wordt gelanceerd tijdens modefabriek op 26 en 27 januari.