TOP

Modestage over de grens: Marthijn in New York

Marthijn de Bruijn is 22 jaar en loopt stage in New York bij Maggie Norris Couture. Dit is een klein designerbedrijf waar 5 mensen werken en Marthijn doet hier als stagiair de marketing en finance. In deze blog vertelt hij over zijn ervaring met deze buitenlandse stage.

Mijn naam is Marthijn de Bruijn en ben 22 jaar oud. Ik studeer aan TMO, Hogeschool voor Modemanagement en zit momenteel in semester 6. Dat is het semester dat studenten hetgeen ze de afgelopen 5 semesters op TMO geleerd hebben in de praktijk kunnen brengen tijdens hun stage.

Stagebedrijf
Op dit moment loop ik stage in de Verenigde Staten in New York bij Maggie Norris Couture. Dit is een klein designerbedrijf waar 5 mensen werken en ik doe hier als stagiair de marketing en finance. Ik ben hier alweer 2 maanden werkzaam en de tijd vliegt echt voorbij!

Ik krijg, als stagiair, veel vrijheid in het plannen en organiseren van mijn werkzaamheden en dat is erg prettig. Voorwaarde is wel dat je goed en zelfstandig moet kunnen werken. Maar dat is met een goede basis als TMO geen probleem.

Daarnaast staat het bedrijf open voor nieuwe ideeën en verbeteringen. Op dit moment ben ik bezig met een voorstel om de organisatie van het bedrijf beter te organiseren want ze werken totaal niet efficiënt. Het bedrijf heeft haar administratie niet goed geordend, papieren liggen overal en veel dingen zijn onoverzichtelijk verdeeld in verschillende mappen. Voor mij een mooie klus en leuk om te laten zien dat wat de voordelen zijn van een goede en efficiënte organisatie.

Mentaliteit
De mensen hier hebben een hele andere mentaliteit dan de Nederlanders. Ze reageren vaak erg overdreven en zeggen al ‘sorry’ als ze zachtjes tegen je aan stoten. En overal word ‘dank je’ op gezegd. Ze zijn hier wel ontzettend beleefd in dat opzicht. In Nederland is dat toch wel anders.

De Amerikanen zijn altijd aan het werk. Hier in Manhattan is het nooit rustig. De werkdagen zijn erg lang en mensen werken vaak tot laat in de avond door.

Hoezo service!?
Voordat ik hierheen ging, werd mij verteld dat de service bij de Amerikanen erg hoog is. Persoonlijk heb ik hier nog niet veel van gemerkt, zeker niet in de modezaken. Ik ben in zoveel kledingwinkels geweest maar het personeel staat gewoon met elkaar te praten of niks te doen. Dat valt me erg tegen, daar er zoveel medewerkers in de winkels staan. Ik ben van mening dat wanneer ze veel meer service zouden verlenen, de omzet van de winkel zouden kunnen verdubbelen!