TOP

Moderetail meest positief over toekomst, winkelstraten nog altijd veel minder druk, Snoop Dogg nieuwe gezicht van G-Star Raw

Van alle retailers zijn kledingretailers het meest positief over de toekomst, blijkt uit onderzoek. De Nederlandse winkelstraten moeten het nog altijd doen met veel minder bezoekers dan voor de coronacrisis en G-Star Raw heeft een nieuw gezicht: Snoop Dogg. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 8 september.

Hoofdfoto: G-Star Raw

Winkelstraten nog altijd veel minder druk

De Nederlandse winkelstraten moeten het nog altijd doen met veel minder bezoekers dan voor de coronacrisis. Marktonderzoeker RMC, die de drukte in de winkelstraat bijhoudt, zag dat er de afgelopen maanden 55 procent minder passanten waren dan in dezelfde periode in 2019, schrijft Nu.nl. Wel is het in de afgelopen maanden drukker dan vorig jaar. Uit tellingen van RMC vanaf april blijkt dat het aantal bezoekers in de afgelopen maanden gemiddeld 24 procent hoger lag dan in dezelfde periode in 2020. Het bureau zegt dat de weekenden minder druk bezocht worden en dat vooral de koopavond en de zondag geraakt worden door de crisis. Mensen gaan juist meer doordeweeks winkelen. Het drukste moment blijft rond 15.00 uur liggen, al kan dat per stad verschillen en is het tevens afhankelijk van de sluitingstijden. Zo ligt het drukste moment in Amsterdam rond 16.30 uur. Ook ziet RMC dat shoppers gerichter winkelen en daarbij meer kopen. Klanten zijn volgens de onderzoekers beter voorbereid en hebben meer te besteden. Volgens het bureau geven veel retailers aan op of rond het omzetniveau van 2019 te liggen, omdat degenen die komen meer uitgeven.

Dstrezzed lanceert nieuwe branding

Het Nederlands mannenmodelabel Dstrezzed stapt het komend winterseizoen in met een nieuwe branding. Het merksignatuur heeft een lijn rond het bestaande logo gekregen in de vorm van een octagon, een achthoekig figuur dat de rode draad vormt van de merkidentiteit. De octagon komt terug op de labels, leren batches, papieren tags, metalen knopen en ritssluitingen. Ook de kleuren van de huisstijl zijn aangepast naar wit, donker blauw en koper, zo meldt het merk in een persbericht. Daarnaast heeft Dstrezzed de drie verschillende lijnen Dapper Chic, Casual Cool en Dandy Blue samengevoegd. Met ingang van komend seizoen zijn deze sub-labels één geworden, omdat Dstrezzed het niet meer nodig vond om deze apart te labelen, aldus het persbericht.

Snoop Dogg nieuwe gezicht van G-Star Raw

Artiest Snoop Dogg is het nieuwe gezicht van denimlabel G-Star Raw. Speciaal voor deze samenwerking heeft de Amerikaanse rapper een track gemaakt: ‘Say It Witcha Booty’. Dat meldt het merk in een persbericht. In de bijbehorende video zijn verschillende G-Star-broeken te zien die door op verschillende manier langskomen: gedragen door mannen en vrouwen, maar ook als eiland, buxushagen en luchtballonnen. “Ik werk samen met G-Star, omdat we allebei het veld pushen en voorop blijven lopen”, zegt Snoop Dogg over de samenwerking. “We zijn allebei meesters in ons vak en leiden het spel. Weet je wat ik bedoel? We kijken vooruit.” “Snoop Dogg past bij G-Star”, zegt Gwenda van Vliet, chief marketing officer van G-Star Raw. “Hij is de beste in zijn klasse, authentiek en uitgesproken. Hij weet zichzelf steeds weer opnieuw uit te vinden en brengt werelden op een onverwachte manier bij elkaar. Iconisch en toegankelijk, net als denim.”

Moderetail meest positief over toekomst

Van alle retailers zijn kledingretailers het meest positief over de toekomst. Dat blijkt uit onderzoek van Retailtrends dat onderzoek uitvoerde onder 125 retailers uit verschillende branches. Waar 62% van alle respondenten zegt optimistisch te zijn over de toekomst en 30% zelfs zeer optimistisch, zegt maar liefst 94% procent van de ondernemers in de fashionbranche positief naar de toekomst te kijken. Uit het onderzoek blijkt verder dat iets meer dan de helft (53%) van de respondenten gebruik heeft gemaakt van de NOW-regeling om vaste lasten te kunnen doorbetalen. 8% van die groep zegt dat zijn bedrijf niet meer zou hebben bestaan zonder die regeling. Onder fashionretailers is die groep met 12% het grootst. Onderzoeksdeelnemer Takko Fashion zegt dat de coronacrisis een ‘emotionele en fysieke rollercoaster’. Managing director Erwin Rutten zegt niet te spreken te zijn over de rol van de overheid, maar kijkt desondanks ook positief vooruit. “We waren heel diep weggezakt, maar zodra de winkels weer open mochten, hebben we een inhaalspurt ingezet. Het ging van stilstaan naar hollen.”

Expo: Long Live Fashion in Textielmuseum

In het Textielmuseum in Tilburg start deze maand de tentoonstelling ‘Long Live Fashion’ waarin de vraag centraal staat hoe we kleding een langer leven kunnen geven. De expo is in samenwerking met de ontwerpers Christien Meindertsma en Harm Rensink en textielrecyclingsbedrijf Wolkat. Met een ruimtevullende installatie wordt laten de grote hoeveelheid aan grondstoffen laten zien die in kleding is verwerkt is. Bezoekers kunnen actief aan de slag met het repareren van kledingstukken en eveneens een fashion-item op maat laten maken van gerecycled textiel in een heuse Microfactory. Gerenommeerde modeontwerpers als Ronald van der Kemp en Duran Lantink en opkomend modetalent als Matty Bovan inspireren in de expositie met innovatieve en duurzame couture gemaakt van hergebruikt textiel. De tentoonstelling opent op 25 september en duurt tot en met 27 maart 2022.