TOP

Mede-oprichter Studio Jux: ‘Het verhaal van duurzame labels moet worden verteld’


Het Nederlandse sustainable modelabel Studio Jux heeft onlangs de derde winkel geopend, aan de Meent in Rotterdam. Een belangrijke stap, zegt mede-eigenaar Jitske Lundgren. “Het verhaal van duurzame labels moet worden verteld.”

In Textilia #5 die net is verschenen, vertelt mede-oprichter van Studio Jux, Jitske Lundgren hoe zij met haar compagnon Carlien Helmink in 2013 de eerste winkel opende voor het duurzame merk. Het label produceert al sinds 2008 kleding in een eigen fabriek in de hoofdstad van Nepal Kathmandu, om werkgelegenheid te creëren in het land. Reden om een eigen zaak te openen was dat ze gaandeweg ook wilden weten wie de eindconsument is, vertelt Lundgren. “We waren ook nieuwsgierig naar wie onze producten koopt en wat ze ervan vinden.” In 2013 zetten ze de eerste stap in de retail door een pop-up winkel te openen in Amsterdam. In 2016 ontvangen ze geld van Stichting Doen en kan de eerste zaak open.

(Artikel gaat door onder de foto)

20190321_124724

Crowdfunding

Voor de financiering van de nieuwe zaak in Rotterdam hebben de duurzame ondernemers geld bijeen gehaald via een crowdfundingactie op One Planet Crowd. “De actie ging op een donderdagochtend online en op vrijdagavond hadden we de benodigde €150.000 euro voor de winkel gefund, voornamelijk van mensen uit Rotterdam. Dat geeft veel energie en bevestigt dat we goed bezig zijn.” De retailtak van Studio Jux heeft in korte tijd stevige basis gekregen. Met het vertrek van Helmink in 2017 – zij is naar Amerika geëmigreerd en werkt op de achtergrond – werd er een operationeel commercieel manager aangenomen. Lundgren is de creatief directeur en staat in contact met de fabriek. Er werken in totaal 15 mensen bij het bedrijf, verdeeld over de winkel en het hoofdkantoor in Amsterdam.

(Artikel gaat door onder de foto)

20190321_124738

Organisch

Studio Jux verkoopt louter duurzame merken uit het midden en middenhoog segment, zoals Kings of Indigo, Matt & Nat, Miss Green, Mud jeans, Omybag en People Tree. Studio Jux richt zich op de 25 – tot 40-jarige stedelingen die bewust willen leven. Aan marketing doet Lundgren niet veel, zegt ze. “We groeien grotendeels organisch. Ik vertel ons verhaal geregeld op lezingen, over zowel de winkel als onze productie in Nepal. Aan de groei in het aantal volgers op social media en de toename van het aantal nieuwsbriefabonnees, merk ik dat we met interesse worden gevolgd. Inmiddels hebben we er een paar duizend.”

Impact

Het doel van de Nederlandse duurzame ondernemers is om meer winkels te openen om zo nog meer impact te creëren. Ludgren heeft er alle vertrouwen in dat dat lukt. “We merken dat de bekendheid van ons merk zich verspreid als een olievlek. Daarom was er zoveel animo voor financiële steun voor de derde winkel in Rotterdam.” Social media zijn daarbij erg belangrijk, zegt ze. “Enorm, want op Facebook en Instagram hebben we contact met de online klant. In 2020 willen we ons focussen op de groei van de webshop. We zien dat de webshop rondom de lokale winkels groeit, de bedoeling is dat de winkels een hub worden voor de webshop. Bijvoorbeeld, dat een klant ’s ochtends in de winkel is geweest en een leuke jas heeft gezien en besluit die ’s middags toch te bestellen via onze website.”

(Artikel gaat door onder de foto)

20190321_124757

Lokaal

Op de lange termijn wil Studio Jux meer lokaal produceren, enerzijds door een deel in Nederland te laten maken en anderzijds door winkels te openen in Nepal. “Ik verwacht dat we over 10 tot 20 jaar niet meer alles te hoeven verschepen. Dat is te milieubelastend. Daarnaast zijn we bezig met hergebruik van Studio Jux-artikelen, zodat we zuinig omgaan met grondstoffen en er niet steeds iets nieuws hoeft te worden gemaakt.”