TOP

Maud’s moderubriek #3

Wat gebeurde er afgelopen week allemaal in de wondere wereld van de mode? Modejournalist Maud Gerards volgt de ontwikkelingen binnen de industrie op de voet.

Galliano, ook zonder John
Iedereen vroeg het zich af. Zou het John Galliano ooit nog lukken terug te keren in de modewereld, na de genante gebeurtenissen begin 2011? Toen werd de modeontwerper op staande voet ontslagen door het modehuis Dior, nadat er een video opdook waarin te zien is hoe de 50-jarige Galliano dronken is en antisemitische uitspraken doet als ‘I love Hitler’.

Ruim anderhalf jaar later deed de rechter uitspraak en zijn de boetes betaald. Het Franse Dior floreert inmiddels onder de leiding van Raf Simons, maar hoe zit het met Galliano’s eigen label John Galliano? Ook daar werd de ontwerper de deur gewezen, na zijn racistische uitspraken in het openbaar. Het modehuis gaat echter gewoon door met bestaan onder de naam van Galliano. Het tekende vorige week zelfs een nieuwe licentiedeal. Het label hengelde vorige week een licentiedeal binnen van drie jaar met Ittierre SpA. Deze Italiaanse fabrikant gaat zorgen voor de productie van heren-, dames- en accessoirecollecties.

Geen modehuis John Galliano zonder Galliano? Blijkbaar denkt de directie van het bedrijf daar anders over. Hoe de excentrieke designer zelf hierover denkt en hoe het met hem gaat, dat weet eigelijk niemand.

Boevenpakjes voor D&G?
Het ziet ernaar uit dat de heren Domenico D. en Stefano G., oftewel Dolce & Gabbana niet onder de rechtszaak uit gaan komen die hen al enkele jaren boven het hoofd hangt. De advocaat van het ontwerpende duo deed een verzoek de zaak te seponeren, maar daar gaf rechter Antonella Brambilla geen gehoor aan.

Op 30 januari start de zaak tegen het geliefde Italiaanse modekoppel. De heren wordt verweten een belastingschuld te hebben van 420 miljoen euro. Daar kun je dus heel wat volledige Dolce & Gabbana-collecties mee opkopen. De schuld kwam tot stand toen de twee hun labels Dolce & Gabbana en D&G verkochten aan hun eigen bedrijf Gado Srl.

De heren zelf ontkennen in alle toonaarden, toch hangt ze een flinke straf boven het hoofd. De rechter kan het duo bij veroordeling een gevangenisstraf tot drie jaar of een boete van een miljoen euro opleggen. Wellicht levert het ze wel veel inspiratie op voor een collectie met veel streepjespatronen.

Margiela in de uitverkoop
Zou het gat tussen fast fashion en conceptueel design dan toch te groot geweest zijn om te dichten? Hoewel kledingketen H&M en modehuis Maison Martin Margiela (MMM) dachten van niet, zeggen de cijfers toch iets heel anders.

Waar eerdere samenwerkingen tussen Hennes & Mauritz zeer succesvol bleken, zijn veel artikelen uit de Margiela-collectie een maand na lancering nog steeds verkrijgbaar. In de uitverkoop. Dit gegeven heeft waarschijnlijk twee oorzaken. Ten eerste is er de prijs van de artikelen die MMM voor H&M ontwierp. Een jas van 300 en schoenen van 250 euro, dat zijn voor veel mensen geen H&M-prijzen meer. Dan is er ook nog de stijl van het modehuis, die wellicht iets te conceptueel is voor de gemiddelde H&M-klant. De kledingstukken waren dan ook niet van het kaliber ‘overal mee te combineren’ of ‘leuk voor doordeweeks’.

Of Hennes & Mauritz deze gebeurtenis invloed laat hebben op de volgende samenwerking met een designer, is nog de vraag. De geruchtenmachine doet in ieder geval weer zijn werk, aangezien de naam van modehuis Givenchy al werd genoemd bij speculaties. Maar eerst nog even die ouwe meuk van Margiela de deur uit werken, zal de keten wel denken.