TOP

Maud’s moderubriek #29

Wat gebeurde er afgelopen week allemaal in de wondere wereld van de mode? Modejournalist Maud Gerards volgt de ontwikkelingen binnen de industrie op de voet. Deze week: positieve aandacht voor Abercrombie & Fitch, negatieve aandacht voor Le Léon en een nieuwe samenwerking voor Carine Roitfeld.

Positieve publiciteit
Het Amerikaanse kledinglabel Abercrombie & Fitch kan wel wat positieve publiciteit gebruiken. Onlangs kwam A & F in opspraak omdat het bedrijf personeel aan zou nemen op basis van hun uiterlijk. Daarvoor kwam het merk in de media omdat het bepaalde beroemdheden wilde verbieden kleding van Abercrombie te dragen, dit zou het imago van het bedrijf namelijk schaden.

Om wat positieve geluiden te laten horen, schreef A & F een ontwerpwedstrijd uit waar een baan bij het bedrijf te winnen viel. In de prijzen viel een 22-jarige Britse studente Kate Howard, die zo veel indruk maakte met haar lingerieontwerp dat ze nu aan de slag mag als designer.

Inspiratie voor haar ontwerp was een kroonluchter. Het idee leverde haar ongeveer 31 duizend euro aan prijzengeld op, naast de baan die het bedrijf haar aanbiedt. Of ze alleen lingerie gaat ontwerpen onder Abercrombie & Fitch is niet bekend gemaakt. De 22-jarige Kate Howard maakt zelf al jaren korsetten.

Carine en Diane
Het is een poosje stil geweest rondom voormalig hoofdredactrice van Vogue Paris. Carine Roitfeld. In het verleden werkte de stiliste al vaker samen met grootheden als Tom Ford en Karl Lagerfeld, maar nu slaat ze de handen ineen met de ontwerpster Diane von Furstenberg. Roitfeld deed de styling voor diens nieuwe modecampagne.

Von Furstenberg ging met de bezem door haar team en nam nieuwe mensen aan om de campagne in goede banen te leiden. Niet alleen Roitfeld is nieuw, ook werken een nieuw model en een andere fotograaf mee.

Diane von Furstenberg wil met de nieuwe campagne terug gaan naar waar ze ooit is begonnen met haar label: de jaren 70. De mode die in de campagne wordt getoond, is ook geheel in de stijl van dit decennium. De hoofdrollen zijn weggelegd voor de iconische wrap dress van het label en de nieuwe tas die de naam Sutra draagt.

Minder goede publiciteit
Is het niet Abercrombie & Fitch, dan komt een ander kledinglabel wel in opspraak. Het Franse merk Le Léon lanceerde ruim een week geleden truien met daarop de tekst Chômeur, dat Frans is voor werkloze.

De truien veroorzaakten flink wat discussie in Frankrijk, waar de werkloosheid momenteel hoog is. Ook de hoge prijs van het kledingstuk (285 euro) stootte veel mensen tegen de borst. Dat schuurde namelijk nogal met wat een werkloze te besteden heeft. Daarom besloot het merk enkele dagen na de lancering de truien maar weer uit de productie te halen. Laten we hopen dat door deze productiestop niemand zijn baan kwijt raakt.