TOP

Maud’s Moderubriek #30

Wat gebeurde er afgelopen week allemaal in de wondere wereld van de mode? Modejournalist Maud Gerards volgt de ontwikkelingen binnen de industrie op de voet. Deze week: Gisele Bündchen voor H&M, de september issues en Damien Hirst werkt met McQueen.

Exit Doutzen, enter Gisele
H&M gaat gestaag door met het inzetten van celebrities en topmodellen voor hun campagne. Schittert momenteel Doutzen Kroes nog samen met haar man op de posters van de Zweedse kledingketen, de Braziliaanse Gisele Bündchen staat alweer klaar om het stokje over te nemen. De beelden voor de nieuwe najaarscampagne werden geschoten in hartje Londen. Gisele kreeg een natural look, zonder al te veel make-up en in basic kleding. Het is niet de eerste keer dat de Brazilaanse schone schittert in een campagne voor H&M. In 2011 stond Gisele al model voor de zomercollectie van het bedrijf.

Covers keuren
Het is augustus en dat betekent dat de september issues van de modebladen weer in de kiosken staan. Willen de Nederlandse bladen Vogue en Elle nog wel hun best doen om mooie covers aan te leveren, de grote buitenlandse magazines stellen dit jaar teleur. V Magazine kiest voor Lady Gaga, die het afgelopen jaar eigenlijk niet relevant is geweest binnen de showbizz. De Amerikaanse Marie Claire koos voor publiekslieveling Zooey Deschanel, maar de foto ademt niet bepaald mode. Harper’s Bazaar ging voor actrice Sarah Jessica Parker die, net zoals Lady Gaga, niet echt de talk of the town is momenteel. Gelukkig kozen de bladen van eigen bodem voor modellen boven beroemdheden en leveren zij met Doutzen Kroes en Ymre Stiekema covers aan die het bewonderen wél waard zijn.

Doodshoofdfans
Alexander McQueen is al een tijdje niet meer, maar zijn modehuis staat gelukkig nog steeds sterk. Hoofdontwerpster Sarah Burton besloot de handen ineen te slaan met Damien Hirst: een kunstenaar die er af en toe net zo’n lugubere ideeën op nahoudt als McQueen zelf deed. Hirst gaat een limited edition-collectie sjaals ontwerpen voor het Britse label. De collectie van in totaal 30 sjaals wordt gelanceerd ter ere van jubileum van McQueen’s kenmerkende skull print, waar het modehuis al een decennium lang haar sjaals mee bedrukt. Of de sjaals daadwerkelijk te betalen zijn voor de normale sterveling, valt te betwijfelen.