TOP

Maud’s moderubriek #28

Wat gebeurde er afgelopen week allemaal in de wondere wereld van de mode? Modejournalist Maud Gerards volgt de ontwikkelingen binnen de industrie op de voet. Deze week: de man van Doutzen, Chanel en fastfood en de prestigieuze Fashion Award.

De man mee naar het werk
Dat het Nederlandse model Doutzen Kroes bloedmooi is, dat staat buiten kijf. Maar nog niet iedereen weet dat de echtgenoot van blonde schone ook niet bepaald onaantrekkelijk is. Daar gaat nu verandering in komen, aangezien het koppel samen de publiciteit opzoekt. Samen met haar man Sunnery James schittert Doutzen in de nieuwe herfstcampagne van H&M.

Momenteel is het 28-jarige model al te zien in de zomercampagne van de Zweedse modeketen. Om de najaarskleding van H&M te promoten werd ook Sunnery James ingezet. James, die in het dagelijks leven een DJ-duo vormt met Ryan Marciano, stond niet lang geleden ook al op de cover van de eerste Grazia Man. De collectie van H&M die hij samen met zijn vrouw toont in de campagne bestaat voornamelijk uit basic kleuren als crème, grijs en zwart.

McChanel
Chanel en fast food, het is niet de meest logische combinatie. Toch liet de Zweedse fotografe Clara Hallencreutz de twee samen komen in haar nieuwste project genaamd ‘Taste Chanel’. De kunstenares laat food en fashion samen komen door het beroemde Chanel-logo te creëren met allerlei eten. Zo maakt ze de dubbele ‘C’ met Smarties, cupcakes en ijs. Ook plaatst ze het logo op McDonalds-producten, op de plek waar normaal gesproken de bekende gele ‘M’ zou hebben gestaan.  

De keuze voor Chanel van de fotografe is opzienbarend. Niet alleen draait de luxe modewereld vaak om een ideaalbeeld van dunne vrouwen, ook hoofdontwerper van Chanel Karl Lagerfeld is beroemd en berucht om zijn strikte diëten. Een mooie tegenstrijdigheid dus, in combinatie met dat calorierijke voedsel. Of Chanel blij is met deze vorm van publiciteit valt te betwijfelen. Het merk liet enkele jaren geleden weten dat ieder onrechtmatig gebruik van het logo en termen als Chanel-esk gelijk juridisch zou worden aangepakt. Het wachten is dus op een reactie van het luxelabel of van Karl Lagerfeld zelf.

Fashion Award

 De ontwerpers Christopher Kane, Alexander Wang en Angela Missoni zijn genomineerd voor de Fashion Award van de Fashion Group International. Deze non-profitorganisatie werd opgericht in 1930 en wil de mode-industrie ondersteunen en promoten.

De Schotse Kane ontwierp de afgelopen jaren onder zijn eigen naam en voor Versus, het jongere zusje van Versace. Angela Missoni zit in het familiebedrijf Missoni en Alexander Wang ontwerpt behalve zijn eigen lijn ook de collectie van Balenciaga. De ontvangst van de prestigieuze Fashion Award zal de winnaar veel internationale erkenning op leveren.

Vervelend voor de drie genomineerden is dat in de andere categorieën de winnaars wel al bekend zijn gemaakt. Zo wint Carina Roitfeld de Media Award, sleept Nadja Swarovsky een prijs binnen en wordt Marc Jacobs bekroond met een Superstar Award. Kane, Wang en Missoni zullen nog moeten wachten tot 22 oktober, dan vindt de officiële uitreiking plaats.