TOP

Mannenmodebeurs Man&zo scoort met service

Man&zo, de gezamelijke mannenmodebeurs van Intres en Euretco, sluit de eerste dag (9 augustus) in Brandboxx Almere met succes af. Een flink aantal mannenmodeondernemers bezocht de beurs, die zich met een stukje beleving, extra service en vernieuwende merken op beursniveau moet onderscheiden.

Alle bezoekers van deze eerste editie van Man&zo (uitsluitend leden van Euretco en Intres) ontvangen bij binnenkomst een kopje koffie met een croissant, rond het middaguur een verzorgde lunch en in de avond een diner. En niet onbelangrijk: het is allemaal gratis.

Een hoog servicegehalte is precies wat de retailorganisaties voor ogen hebben, tezamen met een verhoging van de kwaliteit en beleving. Zo is de benedenverdieping, genaamd Brandboxx Basement, ingericht met loungehoeken en sfeervolle houten eettafels. Ook is de ruimte voorzien van speciale stands waar een geselecteerde aantal merken de collecties showen. Manager Retail Service bij Euretco, Carla Valkema vertelt: “We brengen elk seizoen een mix van gevestigde maar ook vernieuwende merken. Daarvoor hanteren we een roulatiesysteem, waarbij de ene leverancier de collectie in de zomer en de andere in de winter showt, waarin we de commercialiteit niet uit het oog verliezen.”

Samenwerking
De samenwerking tussen Euretco en Intres verloopt volgens gesmeerd. “We kunnen nu een veel hoger serviceniveau aanbieden”, vertellen Valkema en Branchegroepmanager van Intres Froukje van der Veer. “En onderscheidend zijn. Zo lopen onze adviseurs rond op de beursvloer om allerlei vragen te beantwoorden. Als iemand bijvoorbeeld een nieuw merk in de winkel wil opnemen, dan kunnen zij daarbij adviseren.”

Plannen
Op dit moment zijn er geen plannen om de beurs open te stellen aan niet-leden. En een eventuele samenwerking met de mannenmodebeurs Men’s Fashion Fair van Forum Group ook niet. Op de vraag of de samenwerking op het gebied van beurzen een proeftuin is voor verdere integratie van de bedrijfsprocessen, antwoorden beiden nee. “Er zijn geen specifieke plannen om samen te gaan, maar uitgesloten wordt het ook niet. Je weet natuurlijk nooit wat de toekomst brengt.”

Reacties
Niet alleen Intres en Euretco zijn tevreden, ook de exposanten en ondernemers zien de samenwerking als geslaagd. Gert-Jan Pols van de gemengde modezaak Pier54 uit Rozenburg: “De beurs ziet er overzichtelijk uit met mooie stands. Het is professioneel aangepakt.” Jonathan van Dorp van het accessoiremerk Schuchard & Friese ordert misschien niet veel op de beurs zelf, maar zijn agenda staat vol met afspraken. Reinier de Weerd staat voor het eerst op een beurs met het merk Kitaro, maar vindt de toestroom magertjes. “Het merk is vrij onbekend bij modeondernemers, waardoor ze de stand misschien eerder voorbij lopen. Jammer, want het is toch interessant om nieuwe merken te ontdekken!” Bas Wijnbrands van Linea Italiana, dat polo’s met contrasterende prints in kragen van pure piqué brengt, weet daarentegen niet wat hem overkomt. Het zweet staat op zijn voorhoofd:  “We hebben het ontzettend druk op deze eerste dag, met een fijn resultaat want het aantal klanten is flink toegenomen!”

Man & zo

Zo’n 45 merken showen op 9 en 10 augustus 2010 de lente en zomercollectie 2011, waaronder British Indigo, Tenson, Alberto, Reset, Arma, M.E.N.S., Carl Gross, Carter&Davis, Ferkinghoff, Casa Moda, Altio, Culture, Immediate, Alan Red en Olymp. Momenteel zijn beide retailorganisaties in gesprek over een volgende editie van Actueel & zo in september, een beurs met uitsluitend korte termijn collecties in Brandboxx Almere.