Dagnieuws: Allbirds maakt vooruitgang, Equalité opent eerste fysieke winkel, Boohoo’s cijfers kleuren rood
Beeld: Allbirds
Allbirds maakt vooruitgang, maar opnieuw daling in omzet
Allbirds, Inc. blijft uitdagingen ondervinden, maar maakt toch vooruitgang. Hoewel het Amerikaanse bedrijf opnieuw een daling van de omzet ziet, is het verlies verminderd volgens het eerste kwartaalverslag. Na het boekjaar 2022 bevindt Allbirds zich in een fase van transformatie, waarin het zich richt op het stimuleren van groei voor de komende jaren. Hoewel de verkoopcijfers nog steeds tegenvallen, wordt het operationele verlies wel kleiner. Het operationele verlies is gedaald van 35,7 miljoen dollar naar 29,8 miljoen dollar (33 miljoen euro naar 27,6 miljoen euro). Ook het nettoresultaat toont verbetering: het verlies is nu ruim 27 miljoen dollar, terwijl dit een jaar eerder bijna 35 miljoen dollar was. Aan de andere kant is de netto-omzet wel gedaald, met meer dan 15 miljoen dollar tot 39,3 miljoen dollar. Allbirds wijt dit aan een afnemende vraag naar producten, maar ook aan de invloed van internationale distributeurs en winkelsluitingen. Het bedrijf verwacht dat de netto-omzet aanzienlijk lager zal zijn in het tweede kwartaal ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Equalité gaat eerste flagshipstore openen, en wel in Rotterdam
Het Nederlandse streetwearmerk Equalité opent op 25 mei zijn allereerste flagshipstore in Rotterdam, een stad die bekend staat om zijn liefde voor streetwear. Dit nieuws wordt aangekondigd in een persbericht. Het merk begon in 2019 met online verkopen, waar het nu zijn volledige assortiment aanbiedt, van T-shirts en hoodies tot jeans, shorts, badmode, jassen en accessoires. Na ongeveer vijf jaar is het tijd voor de lancering van de eerste fysieke winkel. De online gemeenschap verlangt naar een offline winkelervaring, aldus het persbericht. Equalité speelt hierop in door een flagshipstore van honderd vierkante meter te openen in Rotterdam. De winkel wordt ingericht door interieurontwerper Lotte Faassen, in samenwerking met Studio de Blieck. Naast de nieuwste collecties zal de winkel ook ruimte bieden voor accessoires, parfums, huidverzorgingsproducten en lifestyle accessoires.
Boohoo’s cijfers kleuren rood
De Britse modegroep Boohoo Group Plc. heeft het afgelopen boekjaar zijn verliezen verder zien toenemen, zo blijkt uit het jaarverslag voor boekjaar 2023, dat tot februari van dit jaar liep. Het bedrijf rapporteerde een verlies van ongeveer 160 miljoen pond (gelijk aan 186 miljoen euro), vergeleken met een verlies van 91 miljoen pond in het voorgaande jaar. Dit komt na een winst van 7,8 miljoen pond in 2021. Deze aanzienlijke verliezen zijn gekoppeld aan een omzetdaling van 17 procent, wat hoger uitviel dan de verwachtingen van Boohoo vorig jaar. Het bedrijf had aanvankelijk voorspeld dat de omzet in het eerste halfjaar met 10 tot 15 procent zou dalen, gevolgd door groei in de laatste 6 maanden. Boohoo heeft het afgelopen jaar meer dan 60 miljoen pond geïnvesteerd in zijn logistiek, inclusief automatisering van het distributiecentrum in Sheffield, VK. Voor het komende jaar staat er een kostenbesparing van 125 miljoen pond op het programma.