TOP

“Liever een goed doel dan een monsterverkoop”

Modemerk Vanilia doneerde begin april 2014 maar liefst 41 pallets met Vanilia-kleding aan het goede doel. “We zouden de kleding ook op een sample sale kunnen verkopen, maar kiezen liever voor deze bestemming.”

Begin april 2014 vertrok een aantal vrachtwagens met 41 pallets aan kledingstukken van kledingmerk Vanilia naar drie verschillende goede doelen. Het betreft nieuwe, ongedragen kleding, zoals samples en items uit oudere collecties. Aan de kledingstukken mankeert niets. “We zijn dan ook blij dat we met deze items, die ooit met veel aandacht en zorg, en onder goede omstandigheden zijn gemaakt, elders in de wereld iets kunnen bijdragen”, aldus Nick Lengkeek, supply chain & CSR manager bij Vanilia.

Goede doelen

Via Stichting Nativitas gaat 20 procent van de kleding naar het Indonesische eiland Flores. Daar steunt de stichting onder meer kindertehuizen, een internaat voor studerende meisjes en een school. Nog eens 20 procent gaat naar Nepal, waar Stichting Madat actief is. De stichting steunt Nepalese onderwijsprojecten door scholen te bouwen en leraren te betalen. De overige 60 procent gaat naar Oost-Europa (Roemenië en Moldavië). Stichting Leven voor Leven zamelt voor deze landen geld en goederen in voor scholen, ziekenhuizen, kindertehuizen en bejaardentehuizen. Alle drie de instellingen hebben een ANBI-status (Algemeen Nut Beoogde Instelling). De instellingen zetten zich dus voor minstens 90 procent in voor het algemeen nut.

Sample sale?

Een mooi gebaar in tijden waar monsterverkopen je om de oren vliegen. Maar houdt ook Vanilia zelf niet (nota bene deze maand) een sample sale? “Dat klopt”, laat Lengkeek weten. “Vanilia houdt het weekend van 11 april 2014 een sample sale. De gedoneerde kleding hadden we ook op de sample sale – of aan een opkoper – kunnen verkopen. Voor deze items is echter bewust gekozen voor de bestemming ‘goed doel’. Vanilia wil immers verder kijken dan puur het economische gewin. We investeren dan ook in verschillende projecten opdat ecologische en/of sociale aspecten in de fashionindustrie worden verbeterd. Vanilia heeft hiervoor een speciale MVO-manager aangenomen.”

Lees ook: hoe gevaarlijk zijn monsterverkopen?