TOP

Geen kortingsacties voor 1 juli? Ministerie onderzoekt uitstellen sale

De roep om een eenmalige gereguleerde uitverkoop is aangekomen bij minister Eric Wiebes en staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken. Het ministerie onderzoekt hoe ze ‘massale kortingsacties’ voor 1 juli kunnen voorkomen, al zijn er nog geen concrete toezeggingen gedaan.

De oproep tot een eenmalige gereguleerde uitverkoop deze zomer, die de afgelopen weken massale bijval kreeg onder mode- en schoenenondernemers, heeft het kabinet bereikt. Minister Eric Wiebes en staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken laten onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om het tegengaan van ‘massale kortingsacties’ voor 1 juli te ondersteunen. Dat lieten ze op hebben 7 april schriftelijk laten weten aan de Tweede Kamer, samen met staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën.

“De non-food detailhandel is hard getroffen door het coronavirus. Vooral kleine winkeliers zonder veel reserves hebben het nu zwaar”, schrijven ze. Uit een peiling van het ministerie onder non-food retailers blijkt dat een ruime meerderheid enthousiast is over een regeling om de uitverkoop pas na 1 juli te starten. Brancheorganisaties kunnen volgens Wiebes en Keijzer een ‘goede rol’ spelen en richting aan het initiatief geven. “Op onze steun kunnen ze rekenen.”

Meer duidelijkheid

Het is goed dat het ministerie beseft hoe zwaar veel ondernemers het op dit moment hebben, zegt Inretail-woordvoerder Paul te Grotenhuis in een reactie. Al wil hij wel een kanttekening plaatsen bij de kamerbrief van Wiebes. Daarin wordt zowel gesproken over ‘enthousiasme voor een uitverkoopregeling na 1 juli’ als ‘steun voor het tegengaan van massale kortingsacties voor 1 juli’. “Die passages kun je op verschillende manieren uitleggen. Allereerst is het belangrijk om van het ministerie duidelijkheid te krijgen over wat er concreet wordt bedoeld.” Om die reden kan hij nog geen uitspraken doen over de mogelijke rol die EZK brancheorganisaties toedicht.

Mode- en schoenenbedrijven kunnen het bericht ook zien als een uitnodiging om als branche zelf gezamenlijk oplossingen uit te werken, voegt Te Grotenhuis toe. Inretail werkt hier al een tijd aan in samenwerking met vertegenwoordigers van de branches. “Veel retailers hanteren zelf het uitgangspunt: ‘Nu een beetje korting om de liquiditeitsbehoefte in te vullen, en na 1 juli pas veel hogere kortingspercentages’. Zo’n soort zelfregulering kan goed functioneren.”

Lees ook: Massale steun voor gereguleerde uitverkoop, maar hoe kansrijk is dit?

Oproep tot regulering

Het uitstellen van de sale was de afgelopen weken onderwerp van gesprek onder mode- en schoenenwinkeliers. De coronacrisis komt voor de retail op het slechtste moment denkbaar; de eerste weken van de lente zijn de weken waarin het geld moet worden verdiend met de nieuwe voorjaarscollecties. Veel zelfstandige retailers zijn bang dat, als het normale leven straks weer op gang komt, de uitverkoop direct van start gaat om de geleden verliezen enigszins te kunnen compenseren.

Mode- en schoenenbedrijven riepen daarom vorige maand op tot het wettelijk uitstellen van de uitverkoop tot minimaal 1 juli op Textilia.nl en Schoenvisie.nl. Een petitie van modemerk Femmes du Sud over dit onderwerp werd meer dan 6.000 keer ondertekend. Juridisch moet het haalbaar zijn, meent mede-initiatiefnemer Karin Vink. “Van het reguleren van de sale wordt gezegd dat het in strijd is met de Mededingingswet, maar ik denk dat het alleen maar schuurt”, licht ze telefonisch toe. “De Mededingingswet moet voorkomen dat prijzen kunstmatig hoog worden gehouden, maar dat is ook niet ons doel. Het gaat ons erom dat retailers genoeg tijd hebben om normale marges te maken.”

‘Kost niets, levert veel op’

Heeft de petitie een rol gespeeld in de aankondiging van het Ministerie? Vink denkt van wel. “Ik heb de afgelopen weken veelvuldig contact gehad met kamerlid Thierry Aartsen (VVD), die me vroeg om argumenten aan te dragen voor een eenmalige gereguleerde uitverkoop. Hij heeft me ook toegezegd onze petitie naar staatssecretaris Mona Keijzer door te spelen.” Ze heeft een goed gevoel over het lopende onderzoek. “Het was ons doel om deze maatregel – die niets kost, maar wel veel oplevert – bij de regering onder de aandacht te brengen. Dat is gelukt.”

Meer lezen? Kijk hier voor ons dossier ‘Coronavirus en de retail’

Foto: Artem Beliaikin via Pexels