TOP

Digitale lokale winkelstraten schieten als paddenstoelen uit de grond

Digitale warenhuizen schieten als paddenstoelen uit de grond om de verkoop van de lokale fysieke modewinkelier een boost te geven. Helpt dit? En is dit een blijvertje? "Corona bewijst dat online een vriend is, geen vijand."

Thuiswinkelbeilen.nl, Warenhuis.groningen.nl, Wadlokaal, Haarlemsewinkels.nl, WinkeleninKerkdriel.nl en Ditisassen.nl; het is een kleine greep uit de digitale winkelstraten die momenteel na elkaar worden gelanceerd. Soms zijn deze platforms speciaal opgericht voor een omzetboost van de lokale winkelier, zoals als Warenhuishoorn.nl, in andere gevallen gaat het om bestaande websites die nu ook gelden als verkoopportaal voor de plaatselijke retailer, zoals Winschoten24.nl. “Het is van oorsprong een informatiesite over de revitalisering van de binnenstad met daaraan gekoppeld een winkelgids en daar hebben we door deze crisis nu een extra slinger aangegeven”, vertelt mede-initiator Cor Boerma, die inmiddels ‘een stuk of dertig’ moderetailers telt op dit platform.

Gratis aanmelden

De website van Winschoten24.nl werkt zoals de meeste, blijkt uit een rondgang langs verschillende initiatieven: alle lokale retailers kunnen zichzelf gratis aanmelden en kunnen vervolgens producten op de website zetten of een link naar de eigen website of webshop laten plaatsen. Een webshop is geen voorwaarde voor deelname, er kan ook met bestelformulieren worden gewerkt. De kosten worden doorgaans betaald door onder meer gemeenten en ondernemersverenigingen, in elk geval zolang de verkoop in de winkelstraat door de coronacrisis stil ligt. “We hadden ooit wel idee dit een betaalde site te laten zijn, maar daar was weinig animo voor”, zegt Boerma. “Nu is nood zo hoog overal dat ondernemers graag meedoen.”

Versneld gevuld

Ook het bedrijf achter de website Warenhuis.groningen.nl ziet in deze crisistijd de belangstelling toenemen nu het stil is bij de lokale winkels. Die website bestond ook al, weliswaar pas sinds eind 2019, maar door de coronacrisis wordt de site nu versneld gevuld met nog meer lokale winkeliers. “Stond de teller begin op 60 winkeliers, nu moeten uiteindelijk alle 800 winkeliers in Groningen worden aangesloten”, zegt ontwikkelaar Michiel Vos van Zupr. “Inmiddels zitten daar 30 kledingwinkels en 8 schoenenzaken tussen, en dat aantal neemt momenteel hand over hand toe. We krijgen nu gemiddeld 18 orders per dag. Of dat veel is weten we niet. Maar de promotiecampagne moet nog starten. Dat gebeurt op 20 april, dan zullen vast veel meer orders volgen.”

Alternatief

Het verschijnsel dat winkelstraten en -gebieden hun krachten online bundelen is niet nieuw, zegt retail- en merkendeskundige Paul Moers. Hij refereert aan de 9Straatjes in Amsterdam dat als een van de eerste winkelstraten jaren geleden de handen ineen sloeg. Hij vindt het een goed gegeven dat winkels zich nu realiseren dat online geen vijand is, maar een vriend. “Dat bewijst de coronacrisis nu”, zegt hij. “Als je geen webshop hebt, zit je fors in de problemen want het is nu wel heel erg laat om die op te starten. Wel heb je nu een alternatief met het digitale warenhuis voor de binnenstad, dan kun je met een gezamenlijk budget nog zorgen dat je bovenaan in Google komt.”

Bestellingen

Zet het zoden aan de dijk, die online warenhuizen? Voor de meeste initiatieven is het nog te vroeg om te zeggen wat het oplevert. Simone Lunstroo, eigenaar van productiebureau Paint it Yellow en initiatiefnemer van Haarlemsewinkels.nl, ziet wel al veel bezoek op de website – 50.000 in een week – en een stijgend aantal aanmeldingen. “We hebben nu 200 winkels op de website, waarvan inmiddels 46 ondernemers aangemeld voor de categorie mode en schoenen. Leuk is dat we wel van winkels teruggekoppeld krijgen dat ze bestellingen ontvangen via ons platform.”

‘Spijt’

Esther Tromp van vrouwenmodewinkel Haastje repje in Haarlem kan ook nog niet zeggen of de digitale winkelstraat Haarlemsewinkels.nl iets oplevert. “Ik ben net een week aangesloten, we moeten het nog zien. Maar ik ben digitaal wel een nitwit en zit nooit op social media. Ik had een webshop, die heb ik begin dit jaar stom genoeg opgezegd. Ik heb nu wel spijt, want nu moet ik me bezighouden met Facebook en Instagram. Ik weet niet of het gaat helpen, mensen zijn totaal niet kooplustig. Maar goed, je moet wat ondernemen.” Marjolein van der Groen van gemengde modewinkel Colombo in Haarlem heeft zich ook bij dat platform aangesloten, maar hoeft het daarvan nog niet te hebben. “Wij verkopen al langer goed via Facebook en Instagram en in deze tijd veel aan vaste klanten. Sowieso is het platform leuk om lokale ondernemers onder de aandacht te brengen bij de Haarlemmers.”

‘Er gebeurt wat’

Lieve ten Duis Smand, mede-eigenaar van Mary Jane Schoenenboetiek in Groningen ziet van Warenhuis.groningen.nl wel meteen resultaat. “We hadden er van de week net producten op geplaatst, toen we een bericht van iemand binnenkregen die meer info wilde over een paar schoenen en een ‘aan’- foto. Er gebeurt wat, je merkt dat je zichtbaar bent en dat is al heel erg fijn.” Stadsgenoot Inge van Dijken eigenaar van Marquant-Department gebruikt het platform als aanvulling op haar eigen webshop en verkoop via social media. “Warenhuis.groningen.nl is een aanvulling. Het staat nog in de kinderschoenen en dat heeft nog even meer uitleg nodig voor ons, denk ik. Gelukkig merk ik in deze tijd dat ik heel veel trouwe, vaste klanten heb en met mijn eigen online activiteiten red ik het voorlopig nog goed.”

Blijvertje

Het online lokale warenhuis mag tijdens de coronacrisis een uitkomst zijn, maar blijft dat zo als mensen weer fysiek gaan winkelen? Of trekt de fysieke retailer zich na de coronacrisis weer het liefst terug in zijn stenen winkel? Als je het Lunstroo van Haarlemsewinkels.nl vraagt, is dit een blijvertje. “Als het goed werkt en mensen vinden het fijn om lokaal online te bestellen, dan zou het geweldig zijn dat ze op deze manier ook te kunnen concurreren tegen grote techreuzen als Amazon.” Retaildeskundige Moers is daar niet zo zeker van. “Tegen Amazon knokken is nog niet zo simpel. Partijen als Zalando en Bol.com zijn buitengewoon machtig, die kan en mag je niet onderschatten.”

Voordeel lokaal warenhuis

Maar de retailexpert ziet ook kansen voor het lokale product. “Iedereen ziet nu wel dat alles uit China halen ook niet zo handig is. Daar kun je wel op inspelen.” Daar sluit de mening van Vos – die ook in gesprek is met zo’n 20 andere gemeenten – op aan: “Lokale winkeliers hebben juist een voordeel ten opzichte van grote webshops. Online wordt vaak geconcurreerd op prijs. Voordeel van een lokaal warenhuis is dat de winkeliers die er achter zitten zijn gericht op service. Dat is fijn, want de consument wil bepaalde kledingstukken en schoenen ook kunnen passen en voelen en dan wil je weten of dat product in je buurt verkrijgbaar is en het dan ook meteen aanschaffen.”

‘Verenig u!’

Bundel de krachten, benadrukt Moers tot slot. “Verenig u, winkeliers! Want wat zie ik een haat en nijd tussen de winkeliers in bepaalde steden. Vooral in de regio en kleine binnensteden moeten plannen worden gesmeed om ervoor te zorgen dat mensen daar graag naartoe komen, anders raak je het hart van je winkelsteden kwijt. Neem een voorbeeld aan de stad Groningen, daar werken winkeliers samen met elkaar.”