TOP

Li Ning voelt economische druk

Kleding- en sportartikelenbedrijf Li Ning verwacht een moeilijk nieuw jaar tegemoet te gaan. Dalende orders en stijgende productiekosten dwarsbomen Li Ning, een van de grootste drie sportmerken in China.

“De sportdetailhandel staat onder hoge druk”, zegt Zhang Zhiyong, chief executive officer bij Li Ning. Voor de Chinese sportfabrikant bleef de totale orderbestelling, gebaseerd op verkoopprijskaartjes, gelijk aan vorig jaar. Maar de retailprijzen voor athletische kleding en schoeisel stegen met 8 procent, terwijl de bestellingen met respectievelijk 7 en 8 procent daalden. Ingrijpende maatregelen op korte termijn moeten voor een stabiel en gezond bedrijf op lange termijn zorgen. Distributeurkanalen en verkooppunten zijn inmiddels gescheiden en groothandeleren krijgen hogere kortingen.

Li Ning
Li Ning verkoopt merken zoals Li Ning, Lotto, Aigle en exploiteert zelf meer dan 7.400 winkels in China. Het bedrijf heeft een jaaromzet van ongeveer 9 miljard Chinese yuan (960 miljoen euro).