TOP

‘Lasten bedrijven bij alle partijen omhoog’, recordjaar voor PostNL en Euretco roept gemeenten op zich hard te maken voor heropening winkels

De coronacrisis heeft PostNL een recordjaar bezorgd. Uit een doorrekening van de verkiezingsprogramma’s blijkt dat de lasten voor bedrijven bij alle partijen omhoog gaan. Verder: Euretco roept gemeenten op om zich hard te maken voor het heropenen van winkels. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 1 maart.

Euretco roept gemeenten op: ‘Kies voor heropenen winkels’

Euretco roept burgemeesters en wethouders in ons land in een brief op om zich hard te maken voor het heropenen van winkels in het overleg met de veiligheidsregio of op een andere wijze aandacht te vragen van Tweede Kamer en kabinet. “Kies voor heropenen van de lokale winkels. Desnoods in geleidelijke stappen, maar met een duidelijke einddatum voor ogen.” In het schrijven wijst Euretco op de gevolgen van de winkelsluitingen voor de winkelgebieden als retailers straks gedwongen hun winkel moeten sluiten of op de fles gaan. Dat heeft volgens de organisatie niet alleen zijn weerslag op de leefbaarheid in de stad, maar ook op de inkomsten van de gemeenten. “Zij zullen geconfronteerd worden met snel oplopende leegstand in winkelgebieden, druk op huurprijzen en de noodzaak tot herschikking van winkelstraten en winkelcentra.” Ook voorziet Euretco een groot verlies aan inkomsten uit lokale belastingen, zoals de WOZ, reclamebelasting, toeristenbelasting en parkeeropbrengsten. “Ten slotte zullen veel ondernemers in de bijstand terechtkomen, met alle gevolgen van dien.”

‘Lasten bedrijven bij alle partijen omhoog’

Het Centraal Planbureau (CPB) heeft de verkiezingsprogramma’s doorgerekend van VVD, CDA, D66, GroenLinks, SP, PvdA, ChristenUnie, SGP, Denk en 50Plus en daaruit blijkt dat bij alle partijen de lasten voor bedrijven omhoog gaan. Dat meldt het FD. Met de lastenverhoging willen alle partijen extra uitgaven in de komende kabinetsperiode mogelijk maken. De mate waarin partijen dat doen verschilt aanzienlijk. De PvdA wil de lasten voor bedrijven de komende kabinetsperiode met bijna €42 miljard verhogen. Bij de VVD stijgen ze met €3,6 miljard. Ook bij SP (€24 mrd), D66 (€15,4 mrd), GroenLinks (€12,7 mrd) en ChristenUnie (€11,4 mrd) gaan de lasten van bedrijven flink omhoog. Bij het CDA (€5,4 mrd) is de toename kleiner. Volgens het CPB leiden hogere lasten voor bedrijven tot lagere investeringen en uitvoer en minder banen in de marktsector. Daar staan extra banen in de collectieve sector tegenover.

Recordjaar voor PostNL

De coronacrisis heeft PostNL een uitzonderlijk goed resultaat opgeleverd, schrijft Nu.nl. Er werd een recordaantal van 337 miljoen pakketten berzorgd, op piekdagen 1,7 miljoen pakjes en een aanzienlijk meer wenskaarten en losse post. De coronacrisis bezorgde PostNL een uitzonderlijk sterk resultaat. Het liep vooral storm in het vierde kwartaal, met de tweede lockdown. De omzet steeg met 14,5 procent naar 3,3 miljard euro, de brutowinst steeg naar 245 miljoen euro. Het bedrijf zegt dat ruim een kwart van de meerwinst is te danken aan Covid-19. Het is ook het eerste jaar dat de fusie met postbedrijf Sandd in de cijfers meetelt.

Door corona liep direct mail van bedrijven aan potentiële klanten terug. Ook de internationale postvolumes daalden. De gewone post krimpt al jaren achtereen maar bleef door de coronacrisis in het laatste kwartaal bijna op peil dankzij brieven, wenskaarten en rouwberichten die mensen rondstuurden, die het wonnen van de e-mails en appjes. Desondanks daalde in 2020 de hoeveelheid gewone post met bijna 10 procent. Door de coronapandemie versnelde de groei van online verkopen aanzienlijk. Grote en kleine webwinkels groeiden als kool en bezorgden pakjesbezorgers waaronder PostNL veel werk. Door de onzekerheid over covid-19 is onduidelijk hoe structureel de gegroeide online-markt is en blijft. Hoewel online shoppen blijft, verwacht PostNL dat als de lockdown verdwijnt mensen wel weer meer de winkelstraten opzoeken.

Tentoonstelling kostuums uit 19e eeuw van Rijksmuseum

Het Amsterdamse museum Ons’ Lieve Heer op Solder komt met een tentoonstelling waarin een unieke verzameling negentiende-eeuwse kostuums is te zien uit het depot van het  Rijksmuseum, zo staat in een persbericht. De tentoonstelling ‘Mode uit het Rijksmuseum in huis’ bestaat uit kledingstukken die de vrouwen en kinderen droegen die hier naar de verborgen kerk gingen en is voor een groot deel nog niet eerder vertoond. Mensen kunnen de tentoonstelling zien zodra de lockdown is opgeheven. De kledingstukken zijn gemaakt met kostbare stoffen en zijn van hoge kwaliteit, waardoor ze goed bewaard zijn gebleven. Een bezoek aan de modetentoonstelling kan worden gecombineerd met het stageatelier van het jonge modebedrijf Cruèl dat zich tevens in het museum bevindt. Oprichter en ontwerper William Ampofo begeleidt in het atelier vier studenten van de opleiding Fashion Design. Samen werken ze toe naar een speciale slow fashion collectie geïnspireerd op het museum en de negentiende-eeuwse kostuums uit het Rijksmuseum. De tentoonstelling en het modeatelier zijn te bezoeken tot en met 9 juni 2021.

Een onderdeel van de tentoonstelling ‘Mode uit het Rijksmuseum in huis’. Foto: Rebekka Mell

Hoofdfoto: Textilia