TOP

Inretail naar de rechter om heropening winkels, Moncler neemt Stone Island over en Score nieuwste toevoeging Mall of Netherlands

Inretail stapt naar de rechter, schoenenmerk Birkenstock komt in handen van luxeconcern LVMH en Score opent het nieuwste filiaal in Mall of the Netherlands. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van Textilia.

Moncler verwerft resterende deel Stone Island

In december 2020 werd aangekondigd dat Moncler de resterende 30 procent van het aandelenkapitaal van het Italiaanse sportmodemerk Stone Island en moedermaatschappij Sportswear Company S.p.A. zou verwerven. Die laatste 30 procent is ongeveer 345 miljoen euro (419 miljoen dollar) waard. Volgens een overeenkomst tussen Moncler en Stone Island werd het sportkledingmerk gewaardeerd op 1,15 miljard euro (1,4 miljard dollar). De transactie zal naar verwachting op 31 maart 2021 worden afgerond, aldus Business of Fashion, dat gebeurt in afwachting van goedkeuring door de bevoegde regelgevende autoriteiten en de aandeelhouders van Moncler. De aandelen die door Moncler werden gekocht, waren voornamelijk in handen van Carlo Rivetti, de CEO van Stone Island, en zijn gezin. In afwachting van een bestuursbeoordeling die plaatsvindt op 25 maart 2021, zullen de Rivetti-familie en de in Singapore gevestigde holding Temasek Holdings Ltd. (die een belang van 30 procent in Stone Island bezat voorafgaand aan de overname van Moncler) een bedrag ontvangen dat gelijk staat aan 50 procent van de vergoeding via aandelenkapitaal. Na afronding van de overname zullen Temasek en de aandeelhouders van Rivetti respectievelijk 1,7 en 3,9 procent van het aandelenkapitaal van Moncler ontvangen. De aandeelhouders van Temasek en Rivetti zullen vervolgens al hun nieuw uitgegeven aandelen herbeleggen in Ruffini Partecipazioni S.r.l., een houdstermaatschappij die eigendom is van Moncler-topman Remo Ruffini.

Score opent nieuwste winkel in de Mall of the Netherlands

Jeansketen Score opent het nieuwste filiaal in de Mall of the Netherlands. CEO Frank Huisman zegt over deze keuze: “Het mooie aan de Mall of the Netherlands is de combinatie van een dagje uit en het beste winkelaanbod. We zijn een omnichannel-retailer, je shopt hoe en wanneer jij dat wilt. Of een klant nou in de winkel komt, of online bestelt: wij bieden hem overal dezelfde topservice.” Score biedt de mogelijkheid aan om online bestellingen gratis op te halen, de mogelijkheid tot personal shoppen en Score Video Advies. De winkel belooft de focus op jeans te halen met onder andere een meterslange jeanswand en jeansspecialisten die klanten te woord staan. De merken die worden gekocht zijn onder andere Calvin Klein, Chasin’, Fred Perry, Cast Iron, Tommy Jeans en Lacoste. Naast spijkerbroeken worden er ook schoenen, sneakers, een grooming-lijn en accessoires verkocht. Het is nog even afwachten of de officiële opening van Mall of the Netherlands überhaupt plaatsvindt, vanwege de beperkende coronamaatregelen.

Nieuwe eigenaar voor Birkenstock

Het Duitse schoenenmerk Birkenstock komt in handen van L Catterto. Deze investeringsmaatschappij wordt bij de overname financieel gesteund door Groupe Arnault, de familieholding van LVMH-oprichter Bernard Arnault. Dit meldt Retailtrends op de website. Financiële details rondom de verkoop zijn nog niet bekendgemaakt en moeten nog worden goedgekeurd door de markttoezichthouders. Volgens persbureau Bloomberg zou L Catterton vier miljard dollar neerleggen voor het schoenenmerk. Met de deal hopen de oprichters van Birkenstock, de broers Christian en Alex Birkenstock, een groeispurt te kunnen maken met hun merk, met name in groeimarkten China en India. Ook in Europa en de Verenigde Staten wil het schoenenlabel zijn marktpositie versterken, onder meer door te investeren in e-commerce en logistiek. CEO Oliver Reichert zegt hierover: “In L Catterton en Financière Agache hebben we niet alleen aandeelhouders, maar ook partners gevonden, met wie we onze internationale groeiambities kunnen waarmaken.”

Inretail eist via rechter heropening winkels

Branche-organisatie Inretail eist via de rechter de heropening van winkels. Volgens de organisatie is het veilig en kan het volgens de eigen routekaart van de overheid. In een persbericht meldt Inretail dat het economisch onverantwoord is om nog langer te wachten. “Ook in het buitenland zijn winkels weer open. De sluiting was een extra verzwarende maatregel bij het scenario ‘zeer ernstig’ en is nu disproportioneel. De situatie is door het kabinet inmiddels afgeschaald naar ernstig, dankzij verminderde besmettingen. De voortdurende winkelsluiting doet geen recht aan het economisch belang en de coronaproof winkelmogelijkheden, waarvan sinds maart 2020 altijd sprake was bij niet-essentiële winkels. De keuze van het kabinet voor de winkelsluiting half december was een verzwarende maatregel vanwege mogelijke drukte richting de feestdagen. We zitten nu qua coronabesmettingen op het niveau ‘ernstig’. Dat is dus conform de eigen routekaart van het kabinet geen reden meer om de winkels gesloten te houden. De retail heeft sinds maart vorig jaar tot aan de verplichte winkelsluiting met de Verantwoord Winkelen-protocollen bewezen de winkelopenstelling veilig te kunnen organiseren.” Uit cijfers van Inretail blijkt dat momenteel 56.000 winkels de deuren hebben gesloten, wat 700 miljoen euro omzet per week kost. Van de 300.000 banen staan er 50.000 tot 60.000 op de tocht als de maatregelen nog langer duren. Ook dreigt er volgens de organisatie een kaalslag met enorme maatschappelijke en economische gevolgen en staat de leefbaarheid van talloze wijken, dorpen en steden op de tocht.

Foto: Score