TOP

Maximum TVL- en voorraadvergoedingen omhoog, mogelijk uitstel belastingbetaling en tassenmerk Zebra verkocht

Het kabinet verhoogt de maximale tegemoetkoming voor de vaste lasten (TVL) en de maximale voorraadsubsidie voor ondernemers. Tassenmerk Zebra is verkocht en demissionair staatssecretaris Vijlbrief (Financiën) overweegt bedrijven uitstel te geven voor het terugbetalen van hun belastingschuld. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 25 februari.

Maximum TVL- en voorraadvergoedingen omhoog

Het kabinet verhoogt de maximale tegemoetkoming voor de vaste lasten (TVL) en de maximale voorraadsubsidie voor ondernemers. Dat hebben minister Bas van ’t Wout en staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat aan de Tweede Kamer gemeld, zo meldt vakblad Schoenvisie. De Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) voor het eerste en tweede kwartaal van 2021 wordt verder verhoogd naar 550.000 euro voor het MKB en 600.000 euro voor het niet-MKB. Voor de voorraadvergoedingen geldt dat ondernemers in de mode- en schoenenretail het maximale bedrag dat hiervoor uitgekeerd kan worden voor het eerste kwartaal van 2021 van 200.000 euro naar 300.000 euro wordt verhoogd. Voor deze verruimingen wordt 375 miljoen euro uitgetrokken. Dit geld kan worden vrijgemaakt door de verruiming van het Europees tijdelijk staatssteunkader. Het kabinet gebruikt nu een deel van de extra ruimte; de rest wordt vrijgehouden om extra steun te kunnen verlenen in de tweede helft van het jaar.

Flinke klap voor lingeriegroep Van de Velde

De Belgische lingeriegroep Van de Velde heeft ook een flinke klap opgelopen door de coronapandemie. Uit cijfers die vandaag werden vrijgegeven blijkt dat de omzet met 22,6 procent daalde naar 152,3 miljoen euro. De nettowinst van het bedrijf daalde met 30,6 procent naar 14,7 miljoen euro, schrijft Fashionunited op basis van het jaarverslag. De vergelijkbare omzet daalde in het wholesale segment van Van der Velde met 14,6 procent. In het eigen winkelnetwerk nam de omzet met 36,6 procent af mede veroorzaakt door de winkelsluitingen in verschillende landen waar de groep actief is. Het lingeriebedrijf voert drie eigen merken, te weten PrimaDonna, Marie Jo en Andres Sarda die worden verkocht in 3.600 onafhankelijke lingerieboetieks wereldwijd. De groep focust zich voornamelijk op de Europese en Noord-Amerikaanse markt. Daarnaast heeft Van de Velde twee eigen retailmerken: Rigby & Peller en Lincherie.

Staatssecretaris Vijlbrief overweegt uitstel belastingbetaling

Demissionair staatssecretaris Vijlbrief van Financiën overweegt bedrijven uitstel te geven voor het terugbetalen van hun belastingschuld en de terugbetaling uit te smeren over een langere periode. Dat liet hij donderdagmorgen weten in een interview met BNR Nieuwsradio, schrijft het FD. Vanwege de coronacrisis hebben Nederlandse bedrijven uitstel gekregen van belastingbetaling gekregen en volgens de huidige regels moet dat bedrag vanaf 1 oktober 2021 over een periode van drie jaar worden terugbetaald. “We moeten voorkomen dat de bedrijven een emmer water achter hun boot hebben hangen als ze de crisis uitkomen”, zei Vijlbrief echter tijdens het radio-interview. Hiervoor wil hij drie opties bekijken: een verschuiving van de begindatum van 1 oktober naar een later moment, de maximale afbetalingstermijn verlengen van drie jaar naar langer en de rente die de Belastingdienst in rekening brengt, verlagen.

Tassenmerk Zebra overgenomen door Dugros

Tassenmerk Zebra is overgenomen door Dugros, zo staat in een persbericht. Dat betekent dat oprichter Chantal Slegers na twaalf jaar haar merk loslaat wegens de gezondheid van zowel haar man als haarzelf. “De keuze om ons merk te verkopen is er niet een van vandaag op morgen. Zebra is in de afgelopen jaren echt mijn kindje geworden. Toch voelt het goed. Met trots geef ik Zebra in handen van Dugros, omdat ik weet dat het merk onder hun dak door kan groeien.” Naast een nieuwe eigenaar, verandert er voor de klanten niets. Voor Dugros is de overname een kans om de merkenportefeuille uit te breiden. “Het is een bekend en populair merk met een goede prijs-kwaliteitverhouding”, aldus Bas Duifhuizen, directeur van Dugros. De ondernemer ziet internationaal kansen voor het merk. “Daarnaast zullen we IT en marketing inzetten om het merk te kunnen laten groeien”, vult zoon Pieter Duifhuizen aan.

Allbirds steekt $2 milljoen in plantaardig leer

Allbirds heeft miljoen dollar geïnvesteerd in het materiaalinnovatiebedrijf Natural Fibre Welding om Plant Leather op de markt te brengen, een plantaardig alternatief voor leer. Dat meldt het merk in een persbericht. Dit zogeheten Plant Leather is volgens het merk het eerste 100 procent natuurlijke, plantaardige alternatief voor leer ter wereld. Dit materiaal is gemaakt van plantaardige olie, natuurrubber en andere biologische ingrediënten en stoot 40 keer minder CO2 uit dan leer en 17 keer minder dan plastic kunstleer. Allbirds werd in 2016 opgericht door de Amerikaanse ondernemer Joey Zwillinger en de Nieuw-Zeelander Tim Brown, een voormalige footballspeler. Het basisidee was om een verantwoorde sneaker van schapenwol te maken, als alternatief voor de synthetische stoffen die vaak voor gympen worden gebruikt. Inmiddels streeft het merk naar een zo klein mogelijke CO²-voetafdruk en wil het in 2030 klimaatneutraal zijn.

Foto: Pixabay