TOP

Laatste kwartaal corona-steun, vraag naar same day delivery hard gestegen en binnenkijken in de nieuwe Guess Activewear winkels

Het kabinet stopt vanaf het tweede kwartaal met het coronasteunpakket. De vraag naar same day delivery steeg vorig jaar met 69%. En Guess heeft twee Activewear-winkels in de Benelux geopend. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 28 februari 2022.

Beeld: Guess Activewear

Corona-steun stopt per 1 april 2022

Het kabinet stopt vanaf het tweede kwartaal (per 1 april 2022) met het coronasteunpakket, bestaande uit de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW), de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) en het generieke uitstel van belastingbetalingen. Ondernemers die in het eerste kwartaal van 2022 minimaal 30 procent omzetverlies lijden door de coronamaatregelen kunnen een aanvraag indienen voor de laatste TVL. “Omdat de contact beperkende maatregelen aflopen is generieke corona-steun niet meer nodig. Daarnaast stijgt de kans dat steun bij ondernemers terecht komt die verlies lijden door andere redenen dan corona. Ook belemmert generieke steun dat mensen overstappen naar een nieuwe baan waar ze harder nodig zijn”, motiveert de overheid in een persbericht. In maart komt het kabinet met een uitwerking van de lange-termijn-aanpak van het coronavirus en de bijbehorende langetermijnvisie op steun. Daarbij gaat het kabinet ook in op de schuldenaanpak van ondernemers.

Detailhandel plust 17 procent in januari

De detailhandel heeft in januari 17,2% meer omgezet dan in januari 2021, meldt het CBS. De omzet van de non-foodsector groeide met maar liefst 57,2 procent, de omzet van de foodsector met slechts 0,2 procent. De kleding- en schoenenwinkels hebben in januari maar liefst 122,8% en 79,3% omgezet dan in januari 2021. Per saldo was de omzet van deze winkels in januari 2022 nog wel lager dan in januari 2020 (voor corona). De grote groei in januari 2022 komt vooral doordat de omzet in januari 2021 op een bijzonder laag niveau lag. Toen gold de hele maand een lockdown waar de non-foodsector veel last van had. De lockdown in januari 2022 duurde maar tot 15 januari. Daarnaast is in januari 2022 online 8,5 procent minder omgezet dan een jaar eerder. Dat komt doordat de online omzet in januari 2021 met bijna 89 procent groeide.

Vraag naar same day delivery stijgt met 69%

De vraag naar same day delivery steeg vorig jaar met 69%. Dat blijkt uit cijfers van de Sendcloud Shipping Index, meldt Marketing Tribune. Uit eerder onderzoek van Sendcloud bleek dat 18% van de Nederlanders behoefte heeft aan levering op dezelfde dag, de cijfers bevestigen nu dat die trend inderdaad doorzet. De meerderheid (58%) van de Nederlandse consumenten verwacht daarbij dat levering dezelfde dag mogelijk is wanneer een bestelling vóór 12.00 uur wordt gedaan. Nieuwe pakketbezorgers als Instabox en Trunkrs spelen hier goed op in. Verder bleek dat pakketten gemiddeld binnen 1,3 dag afgeleverd werden bij de consument en dat de gemiddelde Nederlander 24 pakketten ontving. In januari, maart, november en december werden aanzienlijk meer pakketten bezorgd dan de andere maanden door de aangescherpte coronamaatregelen en lockdowns waar Nederland mee te maken kreeg. Hoewel het aantal pakketten voor het tweede jaar op rij explosief toenam, werd het merendeel de volgende dag geleverd. Gemiddeld werd 83% van de pakketten in 2021 binnen 24 uur geleverd. Nederlanders blijken bereid zijn om 4,2 dagen te wachten op een pakket. De verwachting is dat de vraag naar same day delivery en groene bezorgopties in 2022 verder toenemen.

Guess opent Activewear-winkels

Guess heeft twee winkels in de Benelux geopend die exclusief gewijd zijn aan Guess Activewear. Beide locaties zijn een aanvulling op een Guess lifestyle winkel in hetzelfde winkelcentrum. De eerste is te vinden in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam en de tweede in het luxueuze winkelcentrum Cloche d’Or Luxemburg. De collectie van Guess Activewear bestaat uit 60% athleisure en 40% activewear en is gemaakt van duurzame en high-tech materialen. Zoals Scuba Lenzing en organische en gerecycleerde materialen, allemaal geproduceerd met behulp van waterbesparende processen en lagere emissies dan standaard viscose vezels.

Omzet Primark nog niet op niveau van voor corona

Primark doet het minder goed dan voor de coronacrisis. Dat meldt Retailtrends op basis van de cijfers van moederbedrijf Associated British Foods (ABF). De retailer verwacht een omzetdaling van 11% in het eerste halfjaar van het gebroken boekjaar ten opzichte van twee jaar geleden. Vergeleken met een jaar geleden wordt een omzetstijging van zestig procent verwacht. Inclusief de 27 winkels die er in de afgelopen twee jaar bij kwamen, valt de omzet 4% lager uit. De winkelsluitingen in Nederland en Oostenrijk hebben hierbij groot effect en zouden zorgen van een omzetverlies van omgerekend 38 miljoen euro. Primark wordt extra hard getroffen doordat het geen webshop heeft. De retailer lanceert in maart in het Verenigd Koninkrijk een nieuwe website, waarop veel meer producten plus de voorraadinformatie zullen worden getoond. In de andere landen, waaronder Nederland, wordt de website voor de herfst aangepast.