TOP

Klantenbinder: Van Dal Mannenmode in Waalwijk*

Verhuizen is als ondernemer altijd spannend. Hoe zorg je dat je vaste klanten meegaan en je op de nieuwe locatie hetzelfde of iets beters biedt? We vroegen het aan Van Dal Mannenmode in Waalwijk.

Eind maart verhuist Van Dal Mannenmode van de oude locatie in winkelcentrum De Els naar een nieuwe locatie in Waalwijk, het oude winkelpand van schoenenketen Scapino. Dat werd hoog tijd, zegt bedrijfsleider Ad Loonen. “We zijn op de oude locatie uit ons jasje gegroeid. Soms konden we de collectie niet eens helemaal kwijt, omdat de winkel al te vol was. Nu gaan we van 200 naar 370 vierkante meter, dat scheelt een hoop. Bovendien gaat de huurprijs voor ons ook omlaag.”

Leegverkoop

Qua inrichting was de winkel volgens Loonen ook wel aan een upgrade toe. “We waren de enige Van Dal winkel in Nederland die nog niet volgens de nieuwe huisstijl was ingericht. Het deed hierdoor wat gedateerd aan. De nieuwe winkel past wel in de formule zoals die in de andere Van Dal winkels wordt gehanteerd.” Vanaf midden februari start het filiaal in Waalwijk met een leegverkoop, waarbij stuntprijzen gelden van 10 euro voor een overhemd tot 25 euro voor een jack. Het gaat dan alleen om de oude wintercollectie, de voorjaarscollectie gaat over naar de nieuwe locatie.

Van Dijk Waalwijk

Wat betreft de klanten is Loonen niet bang voor de risico’s van een verhuizing. “Onze klanten zijn over het algemeen erg trouw. Zij komen voor de collectie en de service, de ligging vinden ze niet zo heel belangrijk. Zolang het maar goed bereikbaar is. Of ze dan 5 of 8 minuten moeten lopen vanaf hun auto, dat maakt niet zoveel uit.” Ook heeft Van Dal Mannenmode geen last van die andere bekende mannenmodezaak: Van Dijk Waalwijk. “Wij verkopen kleding van een compleet ander prijsniveau en hebben een andere uitstraling,” legt Loonen uit. “Laatst had ik een jongeman in de zaak, die daarvoor bij Van Dijk was geweest voor een jasje. Hij kon niets vinden onder de 70 euro. Bij ons kan hij wel terecht voor een jasje van 150 euro, dat meer binnen zijn budget past.” Loonen heeft dan ook niets tegen de aanwezigheid van een andere grote mannenmodezaak in een relatief kleine plaats. “Nee hoor, we bieden op deze manier gewoon wat voor iedere portemonnnee en smaak. Voor beide winkels komen mannen uit de wijde omgeving, zonder dat we daarbij last van elkaar hebben.”