TOP

Johan van Westen: ‘Tijdens Menspiration moeten klanten geen koopdruk ervaren’

Retailer Johan van Westen organiseerde onlangs de eerste editie van Menspiration: een avond alleen voor mannen, waarbij een een keer het accent niet ligt op kopen. Van Westen: “De Menspiration-avonden zijn gericht op de lange termijn: het draait om imago-building.”
Johan van Westen van mannenmodezaak Van Westen in Zaamslag (Zeeland) werkte voor de eerste editie van Menspiration, die op 23 november plaatsvond, samen met restaurant De Kromme Watergang. Mannen konden tijdens dit evenement genieten van de culinaire hoogstandjes van dit tweesterrenrestaurant, maar ook van (live) muziek, sigaren en andere mannenzaken.
Daarnaast had Van Westen zijn pakkenleverancier, The Makers, uitgenodigd, om meer te vertellen over pakken. “Het draaide niet om verkoop tijdens deze avonden, maar puur ter informatie. We bestaan als winkel bijna 100 jaar en hebben veel vakkennis in huis, het is leuk om onze knowhow op dit soort avonden te delen. Ik heb natuurlijk in onze winkel al de nodige klantenavonden georganiseerd, maar ik wilde nu eens een avond zonder dat mannen een druk ervaren dat ze iets moeten kopen.”

Saxofonist

Volgens Van Westen was de eerste editie van Menspiration een groot succes. “We hadden 100 kaarten voor dit evenement en die zijn allemaal verkocht. Tijdens de avond zelf was er een goede sfeer, mede door de goede muziek. Zo hadden we een saxofonist uitgenodigd die samen met de aanwezige DJ een optreden gaf. Daarnaast was het erg leuk dat we letterlijk een kijkje in de keuken van De Kromme Watergang mochten nemen. Erg bijzonder om te zien met hoeveel passie en vakkundigheid de koks daar het eten bereiden.”
Met Menspiration wil Van Westen bouwen aan een serie evenementen die elk een ander thema hebben. “De eerste editie hebben we vrij hoogdrempelig ingezet; toevallig konden we ook samenwerken met De Kromme Watergang. Het thema dat we in ons achterhoofd hadden voor deze mannenavond was ‘gentleman’. Daar pasten de pakken van onze pakkenleverancier The Makers ook goed bij. Maar voor een volgende editie wordt het waarschijnlijk iets meer laagdrempelig en meer gericht op casual mannenmode. Dit soort evenementen zijn risicovol, want ze zorgen weliswaar niet direct voor meer verkoop; maar dat moet natuurlijk geleidelijk aan worden opgebouwd. De Menspiration-avonden zijn gericht op de lange termijn: het draait om imago-building.”