TOP

Klantenbinder: Rambam Eindhoven over hun Denim Days *

Klanten bereiken, beroeren, verleiden, hoe doe je dat? In deze rubriek laten we ondernemers aan het woord die dit in de vingers hebben. De Eindhovense jeanszaak Rambam organiseerde afgelopen weekend zijn 5e editie van de Denim Days.

Rambam zet vier keer per jaar – in april, mei, september en oktober – jeans een weekend lang extra in de schijnwerpers met de ‘Denim Days’. Dit keer kwam Lennaert Nijgh van het merk Benzak Denim Developers zijn nieuwste jeanslijn en een mini-expositie van gedragen spijkerbroeken laten zien aan de klanten van Rambam. Ook was er een mobiele koffiekar met barista aanwezig, die lekkere koffie maakte, liepen in denim geklede modellen door de stad met een guerilla denimshow en kregen klanten bij een aankoop een limited edition Rambam truckercap cadeau.

Hoe ben je op dit idee gekomen?

Rambam-eigenaar Sander Donkers: “Eigenlijk ben ik zelf niet op het idee gekomen. Ik heb het geluk dat we een aantal creatieve mensen uit denimland om ons heen hebben. Al pratende kom je vaak op allerlei gedachten. Zo kwam het idee voor dit event van onze freelance marketingspecialist Wouter Munnichs (Long John). Hij heeft het concept ook voor ons ontwikkeld en uitgevoerd, omdat dit zijn specialiteit is.”

Waarom kies je voor een concept als de Denim Days?

“Vandaag de dag wordt als retailer van je verwacht dat je topprestaties levert. We zijn ooit begonnen met spijkerbroeken die zo uit de doos in de tas van de consument belandden, maar alleen verkopen is niet meer van deze tijd. Als moderne winkel zoek je naar meer mogelijkheden om mensen te interesseren in jouw zaak. Wat me aanspreekt is dat bij de Denim Days we de focus leggen op het product en niet op de prijs, zoals zo vaak tijdens acties gebeurt.”

Rambam 3 Denim Days

Lennaert Nijgh van Benzak Denim Developers bij Rambam in Eindhoven. 

In april waren jouw Denim Days in Eindhoven onderdeel van de Amsterdam Denim Days, hoe dat zo?

“Mijn eerste gedachte was ook: moeten we dat wel doen, als Eindhovense winkel? Maar ik ben ontzettend trots op hoe de jeansmarkt zich in Amsterdam ontwikkelt. Op merken als G-Star die heel goed bezig zijn en de aandacht die de Amsterdam Denim Days internationaal genereren. De aandacht voor jeans in Nederland mag best wat breder. Rambam is op jeansgebied een begrip in het zuiden van het land, vandaar dat wij ook deelnamen aan het City Center-programma.”

Welke investeringen heb je gedaan voor een event als dit?

“Ondernemen is niets anders dan investeren. Het kost een paar centjes, het is niet goedkoop, maar daar gaat het bij ondernemen niet om. Uiteindelijk behaal je toch ook resultaat.”

Wat levert het je op?

“Dat is in omzet niet te meten. Het gaat me niet om snel resultaten te boeken op die dagen. Klantenbinding op de langere termijn vind ik interessanter. Mensen moeten het gezellig bij je vinden en graag langer in je winkel willen verblijven. Dus moet je een prettige entourage creëren. We zijn trots op de producten in onze winkel en dat willen we vooral op een mooie en leuke manier laten zien.”