TOP

Webwinkel Afura Store opent fysieke winkel [interview] *

Afura Store begon vijf jaar geleden als online winkel met bijzondere mannenmode. Afgelopen maand openden de twee mannen achter het initiatief, Len Koster (24) en Victor ter Hark (26), een fysieke winkel in Amsterdam.

Textilia sprak met Len Koster van Afura Store over de combinatie van online en offline. 

Waarom wilden jullie graag een fysieke winkel?

“Aan de ene kant omdat er een vraag was vanuit onze klanten. We merkten dat klanten graag een plek wilden waar ze langs konden om kleding te passen of stoffen te voelen. Aan de andere kant hadden we zelf de behoefte aan een permanente plek waar we onze identiteit konden vormgeven. Eerder organiseerden we pop-upwinkels, maar nu hebben we een vast platform waar we events en dergelijke kunnen organiseren.”

En hoe gaat het met jullie webshop?

“Erg goed; elk jaar verdubbelt de omzet. Dat wordt natuurlijk naarmate we groeien steeds lastiger, maar we hebben eigenlijk vanaf het begin een lineaire groei.  Dit komt denk ik omdat we een uniek aanbod hebben dat goed in de smaak valt bij onze doelgroep. En we hebben veel niche merken waarmee we in Google bovenaan verschijnen.” 

Afura_Store-Interior-800-1

Wie zijn dan de mannen die bij jullie kopen?

“Wij hebben drie soorten doelgroepen: ten eerste is dat de groep die wij ‘Daddy Cool’ noemen: een 30+ man die een goede baan heeft en houdt van neutrale kleding van een kwalitatief hoogstaand niveau. Ten twee is er ‘The Enthusiast’; de jongere man, die ons en onze merken op de voet volgt op blogs, Facebook en Instagram. Tot slot is er de ‘normale jongeman’ die ons niet echt volgt, maar wel graag aangekleed wordt door ons.”

Hoe zien jullie de combinatie van online en offline?

“Ook al hebben we nu ook een fysieke winkel, onze focus ligt toch vooral online omdat we daar qua omzet het hardst kunnen blijven groeien. Vanaf het begin hebben we ons ook op het buitenland gefocust; 40% van onze orders zijn afkomstig van buiten Nederland – vooral Scandinavië, Duitsland, België en Frankrijk, maar ook buiten Europa met landen als Amerika, Australië en China. Toch wilden we ook een fysieke winkel om de awareness rondom onze winkel in Nederland te vergroten en leuke events te organiseren. En klanten vinden het dus fijn om toch ergens naar toe te kunnen gaan, een fysieke winkel geeft ze net dat stukje vertrouwen dat ze nodig hebben.” 

Waar hopen jullie over vijf jaar te staan? 

“In vijf jaar kan een hoop gebeuren hebben we nu al gemerkt. Op de roadmap staat in ieder geval veel meer te werken aan eigen content en beeld – denk hierbij aan een vernieuwde website waarbij ook ruimte is voor editorial content. Op de langere termijn willen we doorgroeien naar een welbekende en gerenommeerde shop die bekend staat om zijn collectie en curatie. Dit zal terug te zien zijn in onze verkoopcijfers, maar ook in de social engagement. Dit zal voornamelijk online zijn, maar een nieuwe fysieke winkel in het binnen of buitenland is zeker niet uitgesloten.” 

Afura_Store-Interior-800-7