TOP

ING: ‘Omzet detailhandel groeit online, wisselende resultaten in de winkelstraat’

De detailhandel profiteert van de economische groei en toenemende consumentenbestedingen. Naar verwachting groeit de omzet in 2018 met 3,5 procent en in 2019 met 4 procent. Niet alle winkeliers hebben baat bij het positieve economische klimaat. Vooral webwinkels presteren goed, fysieke winkels in schoenen en speelgoed staan onder druk.

Dat stelt het Economisch Bureau van ING woensdag 30 mei 2018 in een sectorupdate. De gunstige economische situatie geeft consumenten vertrouwen. “De werkloosheid is inmiddels fors gedaald. Naar verwachting zet die trend de komende twee jaar door”, aldus het rapport. “De verbetering in de arbeidsmarkt moet consumenten met name in 2019 aan extra koopkracht helpen.” Hoewel de toekomstige economische situatie iets minder positief wordt beoordeeld, zijn consumenten optimistisch over hun eigen financiële situatie in de komende 12 maanden.

ING Economisch Bureau sectorupdate  30 mei 2018 1 Bron CBS

Toenemende consumptie

Het consumentenvertrouwen zit in de lift (zie grafiek). Dat resulteert in toenemende consumptie. Binnen de detailhandel profiteren de foodsector en online only-webshops (pure players) hier het meest van. De verwachting is dat de groei van webwinkels in 2018 iets terug zal lopen ten opzichte van 2017 (16,9 procent in 2017 ten opzichte van 16,5 procent in 2018). Voor 2019 wordt een omzetgroei van 15 procent verwacht. “Gezien het hogere absolute omzetniveau is dat nog steeds indrukwekkend”, stelt Max Erich, sectoreconoom detailhandel bij het ING Economisch Bureau. “Ook in de verdere toekomst zal dit aandeel groeien.” Op basis van cijfers van het CBS verwacht ING dat de omzet van online only-webshops in 2018 zal verdubbelen ten opzichte van 2013, van €5 miljard naar €10 miljard. Laten we de webwinkels buiten beschouwing, dan zou de omzetgroei in de detailhandel uitkomen op 2,5 procent in 2018 en 3 procent in 2019.

ING Economisch Bureau sectorupdate - 30 mei 2018 (5)

Weerslag op non-food

Die sterke groei online heeft weerslag op winkels in non-food. Pure webshops trekken omzet van deze groep naar zich toe. Om tegenwicht te bieden zetten ook non-food retailers nu sterk in op online groei. Daarin lijkt een deel succesvol. De online omzet van multichannel spelers groeit inmiddels harder dan die van de pure players.

Fysieke activiteiten onder druk

De fysieke (winkel)activiteiten staan echter onder druk. Met name voor stenen winkels in schoenen en speelgoed is de gang van offline naar online merkbaar. In het eerste kwartaal van 2018 daalde de omzet binnen deze segmenten sterk. Het aantal fysieke schoenenwinkels is tussen 2013 en 2018 met een kwart afgenomen, het totaal aan stenen speelgoedwinkels met 21 procent. In beide categorieën is de online omzet de afgelopen jaren juist sterk gestegen. Toch zijn er volgens ING binnen non-food ook lichtpunten. Zowel woninginrichting als doe-het-zelf profiteren nog steeds van de sterke huizenmarkt. Ook winkels in persoonlijke verzorging (drogisterijen en parfumerieën) presteren goed.

ING Economisch Bureau sectorupdate - 30 mei 2018 (3)

Beeld: Pexels.com/Bruce Mars-CC0 (header) en ING Economisch Bureau