TOP

Mannenmodewinkel Rico Moda: ‘Wij zien de fysieke winkel en online winkel als één’

Mannenmodewebshop Rico Moda won onlangs de Shopping Award in de categorie Mode. Wat is het geheim van de webshop, die tevens een fysiek filiaal heeft in het centrum van Goes? Eigenaar Rico Nieuwenhuijse: “Onze doelgroep loopt uiteen van 15-jarigen tot zestigplussers.”

Succesvol zijn met een fysieke winkel én een online winkel: als zelfstandige retailer is dat niet altijd even makkelijk, maar Rico Moda bewijst dat het kan. Eigenaar Rico Nieuwenhuijse won onlangs met zijn webshop de Shopping Award 2018 in de categorie Mode. Textilia spreekt de Zeeuwse ondernemer over het geheim achter zijn succes. 

 

Gefeliciteerd met de Shopping Award. Hoe is het om deze te winnen?

 

“Ja, dat is natuurlijk hele eer. En voor ons is het een bevestiging van hetgeen dat wij met zoveel liefde uitvoeren. Het is natuurlijk een prijs voor onze online winkel, maar ik zie de fysieke winkel en webshop eigenlijk niet als twee aparte bedrijven. Die twee werelden – offline en online – lopen steeds meer in elkaar over en versterken elkaar echt. Zo oriënteren klanten ze zich vaak op de webwinkel, en komen ze daarna in de fysieke winkel langs om te passen etcetera. Daarom heb ik er bewust voor gekozen om alles onder één dak onder te brengen. Mochten we een keer iets niet op voorraad hebben bij de online winkel, kunnen we dat sneller uit de winkel halen bijvoorbeeld.”  

 

Wat is jullie geheim?

 

“Aan de ene kant is dat ons assortiment denk ik. We hebben een relatief selectief aantal merken, maar van elke merk hebben we een erg breed aanbod. Ons best verkopende merken zijn EA7, Stone Island, Lyle & Scott, Kenzo en Dsquared2. Aan de andere kant proberen we het serviceniveau van de fysieke winkel ook online door te vertalen. Zo pakken we orders en klachten direct op en bellen we klanten bij wie we twijfelen over de maat na. Dat wordt erg gewaardeerd, dat we met de klant meedenken. Daarnaast pakken we bestellingen altijd zorgvuldig in; vaak doen we er nog een leuke verrassing bij zoals een paar handschoenen of een bidon. Ook doen we er een persoonlijke notitie bij. We willen bij het uitpakken van de bestelling een ‘wow-effect’ creëren; dat het echt aanvoelt alsof je een cadeautje openmaakt.”

 

Wanneer ben je begonnen met de webwinkel? En heb je veel moeten investeren?

 

“Ik ben ik 2006 de fysieke winkel gestart en in 2009 de online winkel. In 2008 belandden we in de crisis en toen ben ik me gaan afvragen ‘hoe ik meer omzet draaien’ en kwam tot de conclusie dat dat met een webshop kan. Maar ik wilde vanaf het begin zelf ook overtuigd raken van de online winkel. Vooral gezien ons assortiment in het hogere segment. Klanten rekenen niet zomaar online een paar honderd euro af. Daarom moest voor mij vanaf het begin alles kloppen. En gelukkig liep de webshop al meteen verrassend goed. Daardoor heb ik er nog meer in kunnen investeren: ik heb een eigen site laten bouwen,  de fotografie naar een hoger plan getild, personeel aangenomen. Momenteel heb ik vijf fulltimers in dienst voor de webshop alleen.”

 

Hoe vergroot je je online bereik?

 

“Vooral social media en online marketing zijn erg belangrijk. Uiteraard je ranking in Google, maar er komen ook veel mensen – zowel online als offline – binnen via onze social media-kanalen. Ik verbaas me er nog steeds over hoeveel mensen reageren op een Instagram- of Facebook-post en geïnteresseerd zijn in een item dat we op social media hadden gepost. Ook vraag ik personeel in de winkel actief te zijn op Instagram-Stories zodat de twee werelden van online en offline nog meer aan elkaar verbonden worden.”

 

Hoe zorg je nog meer voor een optimale omnichannel-ervaring?

 

“Onze klant is het type dat goed geïnformeerd de fysieke winkel inkomt. Hij heeft zijn research gedaan online en komt vaak met een gericht verzoek voor een bepaald product binnen. Daarom heb ik tablets geïntroduceerd in de winkel; zo kan zowel personeel als de klant daarop kijken en laten zien wat ze willen. Ook kunnen winkelmedewerkers daarmee checken of het betreffende item op voorraad is.”

 

Wie is jullie klant?

 

“Dan zijn mannen in alle leeftijdsgroepen, van 15-jarigen tot zestigplussers. Toen we begonnen hadden we een doelgroep vastgesteld van rond de 25-30 jaar, maar dat heeft zich enorm uitgebreid. We hebben merken die voor oudere mannen interessant zijn, zoals Jacob Cohën en Aspesi, maar ook merken zoals Daily Paper en Filling Pieces die in de smaak vallen bij tieners en twintigers. Misschien is dat ook wel een van onze geheimen, dat we zo’n gevarieerde doelgroep hebben.”

 

Wat zijn jullie verdere ambities?

 

“We willen natuurlijk door blijven groeien. Ik zou graag binnen vijf jaar op online gebied een van de grootste landelijke spelers willen zijn. En daarnaast is mijn ultieme droom ooit een eigen kledinglijn op te zetten.”

 

 


Textilia Cover T11 2017Nieuwsgierig geworden naar een abonnement? Sluit nu een Textilia Totaal Jaarabonnement af en ontvang 12 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de modebranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendwatchers, en krijg je korting op evenementen als de Trenddag.

Heb je geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden.

bestellen-icoon