TOP

Kerstinkopen vaker online

Bij de komende Kerst zullen consumenten vaker achter de pc kruipen om inkopen te doen dan dat ze naar de stenen winkels gaan.

Rond de feestdagen wordt in ons land €1,1 miljard uitgegeven op internet: dat is 9 cent van elke bestede euro. Daarmee loopt Nederland iets achter op het Europees gemiddelde. Dat blijkt uit een onderzoek dat winkelvergelijkingsite Kelkoo onder winkelketens en met marktgegevens heeft laten doen in negen Europese landen.

“De vooruitzichten voor de detailhandel zijn deze Kerst lauw”, zegt Pepijn Breijder, countrymanager van Kelkoo in Nederland, in het persbericht. “De piek in de weken rond de feestdagen is cruciaal voor detaillisten, aangezien veel van hen tot wel de helft van hun winst gedurende deze periode behalen.” De totale kerstverkopen in Europa zullen minder (0,8%) omhoog gaan dan tussen 2008 en 2009 (1,8%).

Voorspellingen geven aan dat Europese consumenten in winkels ruim €4 miljard minder zullen uitgeven. Maar extra internetverkopen van €6,4 miljard maken dat goed. Nederland vertoont in het onderzoek dit jaar de grootste stijging (37%) in online verkopen, €302 miljoen extra. De stenen winkels zullen naar verwachting juist €200 miljoen inleveren.

Nederlanders zullen volgens de voorspellingen het minst uitgeven tijdens de feestdagen. In de kerstperiode geven de Britten relatief het meest uit, gevolgd door de Duitsers, Zweden en Italianen.