TOP

Joss Modeaccessoires failliet, Schuurman stopt met Sooco en tweede winkel voor Lululemon

Groothandel Joss Modeaccessoires is failliet. Verder: Schuurman Schoenen trekt de stekker uit sneakerformule Sooco, medeoprichter Patrick van der Woude verlaat sneakerlabel ETQ Amsterdam en athleisurelabel Lululemon opent een tweede winkel in onze hoofdstad. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 20 juli.

Beeld: Sooco Footbar

Faillissement voor Joss Modeaccessoires

Joss Modeaccessoires is op 19 juli failliet verklaard, blijkt uit gegevens op het Faillissementsdossier. Nynke Noordmans van AMS Advocaten is aangesteld als curator. Noordmans laat schriftelijk weten onderzoek te doen naar de toedracht en de mogelijkheden voor een doorstart. Geïnteresseerden kunnen zich bij de curator melden.

De cash & carry groothandel werd in 1989 opgericht en is gespecialiseerd in tassen, riemen, sjaals en andere accessoires, met een voorraad van 70.000 stuks waaruit inkopers kunnen putten. Het bedrijf opereerde onder de merknaam Joss vanuit de showroom in het World Fashion Centre in Amsterdam.

Schuurman Schoenen trekt stekker uit sneakerformule Sooco

Het doek valt voor Sooco Footbar. Zes jaar na de overname door Schuurman Schoenen gaat de bekende sneakerstore in Enschede dicht. Volgens commercieel directeur Frans Everink zijn de concepten teveel op elkaar gaan lijken. “Dan is het logischer om te focussen op één formule”, zegt hij tegen Schoenvisie. Schuurman lijfde Sooco in 2017 in met het doel de sneakerwinkel uit te bouwen tot sneakerketen. Oud-directeur August Pot zei destijds ruimte te zien voor zo’n tien vestigingen.

Die zijn er uiteindelijk niet gekomen. “We zijn absoluut gegroeid”, zegt Everink. “Alleen niet met Sooco, maar met Schuurman. Daarbij zijn de collecties de afgelopen jaren steeds meer naar elkaar toegegroeid, tot het punt dat ze voor 80 procent overlapten. In Enschede zitten de winkels op een steenworp naast elkaar. Uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen dat één vestiging voldoende is om onze klanten hier te kunnen bedienen.”

Lululemon breidt uit in Amsterdam

Lululemon opent een tweede winkel in Amsterdam, aan de Leidsestraat. Dat meldt het Amerikaanse athleisurelabel in een aankondiging. De opening is op 11 augustus. Lululemon heeft sinds 2019 al een winkel in de Hartenstraat. Het merk viert de tweede brandstore in onze hoofdstad met een yogasessie voor genodigden, gevolgd door een tour door de winkel.

Medeoprichter Patrick van der Woude verlaat ETQ

Medeoprichter Patrick van der Woude stopt bij ETQ Amsterdam. “Na ruim twaalf jaar is het tijd voor een volgende stap”, schrijft hij op Linkedin. De aankondiging komt een half jaar na het faillissement en de doorstart van ETQ, dat in afgeslankte vorm verder ging met de bestaande aandeelhouders. Van der Woude liet desgevraagd weten aan te blijven als creatief directeur; Textilia is nog in afwachting van een reactie op zijn besluit nu toch te stoppen.

Van der Woude richtte ETQ Amsterdam in 2010 op met compagnons Robin Engelen en Nick van der Pijl. Het luxe sneakerlabel brengt ‘wardrobe essentials’: basismodellen die qua looks niet veranderen, maar qua constructie en comfort doorlopend worden geperfectioneerd. In 2021 haalde ETQ ondernemers Adriaan Mol (Mollie) en Sebastian Monteban (Brandfield) aan boord om het label met een miljoeneninvestering naar een hoger niveau te tillen.

Nu eindigt het ‘bijzondere avontuur’. Van der Woude wil zich focussen op zijn andere bedrijf, parfumlabel Odeaur Fragances, en gaat aan de slag als freelance creatief consultant.

Ace & Tate lanceert driedelige brillenset met Byborre

Twee Nederlandse bedrijven slaan de handen ineen: brillenmerk Ace & Tate werkt samen met textielinnovator Byborre voor een driedelige set. Die bestaat uit een zonnebril met sleeve en bijbehorende totebag. Het etui en de tas zijn 3D-gebreid en bestaan voor 72 procent gerecycled polyester. Voor de bril is gekozen voor een bijpassend 3D-ontwerp van gelaagd bioacetaat in zwart en grijstinten. Verder is op de tas een zogenaamd ‘textielpaspoort’ gestikt, dat inzicht geeft in de milieu-impact van gebruikte materialen en de besparing qua CO²-uitstoot, water en elektriciteit bij de productie.