TOP

Miljoeneninvestering voor Amsterdams sneakerlabel ETQ: ‘We gaan in sneltreinvaart bouwen’

Het Amsterdamse sneakermerk ETQ haalt ondernemers Adriaan Mol (Mollie) en Sebastian Monteban (Brandfield) aan boord om het label met een miljoeneninvestering naar een hoger niveau te tillen. Oprichter en creatief directeur Patrick van der Woude wil internationaal uitbreiden en blijft ondertussen schaven aan de ultieme – en circulaire – schoen.

Foto: ETQ (met v.l.n.r. director of operations Hugo Castermans, investeerders Sebastian Monteban en Adriaan Mol en creatief directeur Patrick van der Woude)

Het zijn klinkende namen die het Amsterdamse sneakermerk aan zich verbindt. Fintech-ondernemer Adriaan Mol maakte naam als oprichter van betaalserviceprovider Mollie en communicatieplatform Messagebird, Sebastian Monteban haalde recent het nieuws met de verkoop van zijn online juwelier Brandfield. Mol is al sinds 2012 op de achtergrond bij ETQ betrokken. Met Monteban – de twee kennen elkaar goed – is het team compleet. “Ik word hier zo blij van”, zegt medeoprichter en creatief directeur Patrick van der Woude van ETQ. “Ik ben geen marketeer of e-commercespecialist maar een productjongen, een purist. Daar ligt mijn kracht en met Adriaan en Sebastian aan boord kan ik me daar volledig op concentreren.”

Externe investeerder

Monteban was na de overname van Brandfield door Fashionette op zoek naar nieuwe projecten, vervolgt Van der Woude. “Hij zag kansen met ETQ en wilde daarin participeren. Wij wilden Sebastian op onze beurt graag aan boord hebben vanwege zijn expertise op het gebied van e-commerce en performance marketing.” Monteban heeft een belang in ETQ genomen, een deal waarmee een investering van miljoenen is gemoeid (het exacte bedrag wordt niet bekendgemaakt, red.). Een vereiste, zegt Van der Woude. “Voor het benodigde budget om onze plannen ook daadwerkelijk uit te rollen. Nu kunnen we in sneltreinvaart aan ETQ gaan bouwen.”

Lees ook: Patrick van der Woude blikt terug op 10 jaar ETQ en kijkt vooruit: ‘We willen onszelf blijven verbeteren’

Buzz creëren

Met de investering wil ETQ het wholesale-netwerk zowel nationaal als internationaal uitbreiden. Daarvoor is een goede online zichtbaarheid essentieel, zegt Van der Woude. “Om te beginnen gaan we het e-commerceverhaal versterken. We willen meer ‘buzz’ rondom het merk creëren.” ETQ is op dit moment vooral in Nederland actief en wil de overstap maken naar België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Die internationale ambities waren er al langer, maar corona gooide roet in het eten. “We waren in gesprek met Selfridges over een duurzaamheidscorner in de vestiging in Londen. Dat is door de pandemie niet doorgegaan. Het is niet zo dat we een enorme klap hebben gehad door corona, maar het aantal plekken waar we liggen is er niet groter op geworden.”

Flagship- én laundry store

Ook in Nederland wil Van der Woude verder groeien. ETQ werkte al samen De Bijenkorf en ‘local heroes’ als Baskèts en is recent gestart met 1 Amsterdam aan de Cornelis Schuytstraat en Calico Jack in Venlo. Daarnaast heeft het merk een eigen flagship- én laundry store in Amsterdam, waar klanten niet alleen nieuwe schoenen kunnen aanschaffen, maar ook hun oude exemplaren kunnen laten schoonmaken. Meer winkels komen er voorlopig niet zegt Van der Woude. Althans, niet op korte termijn. “Maar we zullen het serviceaspect meer benadrukken in de toekomst. We spelen met het idee van hyperlokale ‘hubs’ waar service en gemak bovenaan staan.”

‘Uiteindelijk willen we toe naar volledig circulaire schoenen’

Net als de Porsche 911

Het tweede focuspunt is productinnovatie. De collectie van ETQ draait om ‘wardrobe essentials’: basismodellen die qua looks niet veranderen, maar qua constructie en comfort doorlopend worden geperfectioneerd. “Het is net als de Porsche 911”, zegt Van der Woude. “De essentie blijft onaangetast, maar onder de motorkap schuilen de laatste technologieën. We maken geen trendproducten. Modellen die we toevoegen, blijven in de collectie, alleen dan steeds beter.” ETQ leent zich zodoende uitstekend voor herhalingsaankopen. In het verlengde daarvan wil Van der Woude op termijn met abonnementen gaan werken. Zijn ideaal: een leasemodel waarbij klanten de schoenen na zoveel tijd/stappen weer inleveren voor recycling en een nieuw paar ontvangen. “Dat vraagt om investeringen van onze kant”, zegt hij. “Uiteindelijk willen we toe naar volledig circulaire schoenen. Dat gebeurt nu slechts op kleine schaal, maar is over anderhalf jaar waarschijnlijk al veel normaler.”