TOP

Aangifte tegen State of Art en C&A wegens dwangarbeid, Bijenkorf in Thaise handen en bijna 60 procent Nederlanders koopt tweedehands

De Duitse mensenrechtenorganisatie ECCHR heeft aangifte tegen State of Art en C&A wegens dwangarbeid, Bijenkorf komt in Thaise handen en bijna 60 procent van de Nederlanders koopt geregeld tweedehands. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 2 december.

Foto: De Bijenkorf

Bijna 60 procent Nederlanders koopt geregeld tweedehands

57 procent van de Nederlanders koop regelmatig een product tweedehands. 65 procent van de ondervraagden doet dat uit economische motieven, voor 59 procent speelt het ecologische aspect mee. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van e-commercespeler Veepee,aldus een persbericht. Nederlanders kopen vaker een gebruikt artikel dan andere Europeanen. Het Europees gemiddelde ligt op van 40 procent. De meest populaire categorieën van tweedehandsproducten in ons land zijn meubilair en decoratie (68%), kleding (64%), accessoires (35%) en juwelen (12%).  In Nederland zijn Vinted (22 % surft ernaar), Zalando (20%), Facebook Marketplace (20%) en Ebay (11%) de meest populaire tweedehandsmarktplaatsen.

Bijenkorf in Thaise handen

De Bijenkorf komt in handen van de Thaise Central Group. Dat bevestigt een ingewijde aan persbureau Bloomberg na berichten in Britse media, schrijft BNR. De deal zou voor het einde van het jaar moeten worden afgerond. De Canadese miljardairsfamilie Weston -eigenaar sinds 2003 – wilde al langer van het winkelbedrijf af en heeft naar verluidt een akkoord met het Thaise conglomeraat Central Group.

Naast de zeven Bijenkorf-winkels in Nederland is Selfridges eigenaar van warenhuizen onder de eigen merknaam en verschillende ketens in Ierland en Canada. De in totaal 25 winkels komen nu onder de hoede van hetzelfde concern dat al het vermaarde Berlijnse warenhuis KaDeWe, bezit. Daarnaast zijn de Thai eigenaar van de Italiaanse warenhuisketen Rinascente. Selfridges en Central Group hebben het nieuws nog niet bevestigd. Mogelijk wordt de deal later deze maand officieel bekendgemaakt.

Aangifte tegen State of Art en C&A wegens dwangarbeid

De Duitse mensenrechtenorganisatie ECCHR heeft dinsdag aangifte gedaan tegen onder meer C&A en State of Art omdat de kleding zou mede gemaakt zou zijn door Oeigoeren onder dwang. Dat meldt NRC. Ook tegen Nike en Patagonia wordt aangifte gedaan. Omdat deze kledingproducenten zouden (kunnen) weten dat hun kleding wordt gemaakt door Oeigoeren, heeft ECCHR aangifte tegen ze gedaan voor medeplichtigheid aan slavernij en uitbuiting bij het Functioneel Parket in Amsterdam. Het Nederlandse Openbaar Ministerie zou hen kunnen vervolgen omdat ze in Nederland gevestigd zijn of hier een regionaal hoofdkantoor hebben. Veel Oeigoeren worden gedwongen om te werken op de katoenvelden in Xinjiang. Voor internationale kledingbedrijven is het moeilijk om katoen uit Xinjiang te vermijden: zo’n 20 procent van de wereldwijde productie komt daar vandaan. Daarnaast zijn de productieketens in de kledingindustrie onoverzichtelijk door de vele tussenhandelaren en productiestappen.

C&A zegt in een reactie dat het bedrijf geen kleding, stoffen of garen koopt van fabrikanten in Xinjiang. Maar dat is volgens ECCHR dan ook niet waar het probleem zit. De organisatie weet op basis van openbare informatie dat de Indonesische kledingfabriek Wintai Garment, die sokken levert aan C&A, grote hoeveelheden katoengaren inkoopt bij een betrokken firma. Een woordvoerder van Patagonia zegt tegen NRC dat het bedrijf helemaal geen katoen meer afneemt uit China, dus ook niet uit Xinjiang. NRC vroeg Nike ook om een reactie, maar kreeg geen antwoord. State of Art laat in een schriftelijke reactie aan Textilia weten nog geen afschrift te hebben ontvangen van de aangifte, maar is verbaasd dat er aangifte is gedaan tegen het bedrijf. “Het is voor ons op dit moment dan ook onmogelijk om inhoudelijk te kunnen reageren. Nadat wij de aangifte hebben ontvangen en hebben kunnen bestuderen, kunnen wij onze positie bepalen. Pas daarna zullen wij bezien of en welke acties en communicatie daarover noodzakelijk zijn.”

Zeeman en Kruidvat-eigenaar ‘meest transparant’

Zeeman en A.S. Watson het meest transparant over hun MVO-activiteiten binnen de Nederlandse retailbranche. Dat blijkt uit de tweejaarlijkse transparantiebenchmark van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, waar Retailtrends over schrijft. Op basis van criteria als ‘strategie en visie’, ‘beleid en doelstellingen’ en ‘resultaten’ scoorden Zeeman en Kruidvat-eigenaar A.S. Watson beide 69 procent. Grandvision, Jumbo en HEMA volgen met respectievelijk 67, 66 en 64 procent. De retailsector als geheel scoort gemiddeld 51,4 procent, een flinke stijging ten opzichte van de 38,6 in 2019. Hiermee behoort de sector tot de top drie wat betreft gemiddelde relatieve scores. Het aantal bedrijven dat nul punten scoort is in twee jaar tijd nauwelijks veranderd. Met 67,4 procent ligt dit boven het gemiddelde. Ondanks de hoge gemiddelde score zijn geen retailers terug te vinden in de algehele top van de ranglijst. Elektronicaconcern Philips scoort met 89,5 procent het best en wint daarmee de bijbehorende kristalprijs. Andere bedrijven in de top twintig zijn onder meer ABN Amro, Unilever en KPN.

Nederlandse economie groeit in 2022 naar verwachting met 3,6%

De Nederlandse economie groeit in 2022 naar verwachting met 3,6%, na een groei van 4,4% in 2021. Dat meldt ING in een persbericht. Daarmee is de economie in 2022 in omvang gemiddeld 4,1% groter dan in 2019 en is Nederland de meeste economische effecten van de coronacrisis relatief snel te boven. De onzekerheden rond het coronavirus zijn echter wel een toegenomen risico voor de economie, aldus de bank, wat het groeitempi remt. Daarbij ontkomt Nederland niet aan de wereldwijde leveringsproblemen in de toeleveringsketen als gevolg van eerdere fabriekssluitingen en flessenhalzen in de zeevaartlogistiek. Het Nederlands bedrijfsleven vreest vooral de leveranciersimpact van corona, stelt de bank. 23,9% verwacht verstoringen bij leveranciers. Deze vrees speelt vooral in de bouw, industrie, aardolie en gas, handel en landbouw. De basis voor deze problemen ligt onder andere in de wereldwijde logistiek sector, met name in het containervervoer via water. Lockdowns zorgden ervoor dat havens niet of op een laag pitje hun werk deden en er ontstonden grotere tekorten aan personeel zoals vrachtwagenchauffeurs.