TOP

Jan Meerman verwacht versoepelingen voor winkeliers, historisch laag aantal faillissementen en nieuwe creatief directeur Filippa K

Inretail-directeur Jan Meerman verwacht dat het kabinet de coronaregels gaat versoepelen voor winkeliers, in 2021 is een historisch laag aantal bedrijven op de fles gegaan en het verlies van modeplatform About You loopt op. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 12 januari.

Foto: Textilia

Nieuwe creatief directeur voor Filippa K

Het Zweedse modemerk Filippa K heeft Liisa Kessler aangesteld als creatief directeur. Ze volgt Filippa Knutsson op, de oprichter van het merk, die in 2019 uit de rol stapte. Dat meldt het merk in een persbericht. Kessler, voorheen ontwerper bij Saint Laurent, stapt voor het eerst in de rol van creatief directeur en is verantwoordelijk voor alle creatieve aspecten van Filippa K. Terwijl ze het erfgoed van het huis van tijdloze Scandinavische stijl voortzet, zal haar werk ook een merkbare verschuiving in de creatieve richting markeren, aldus het modehuis. Haar debuutcollectie wordt in juni 2022 gepresenteerd.

Historisch laag aantal faillissementen in 2021

In 2021 zijn volgens voorlopige cijfers van het CBS 1.536 bedrijven failliet verklaard. Dat is 43 procent minder dan in 2020. Hoewel ook in 2021 veel bedrijven het moeilijk hadden door de coronacrisis, lag het aantal faillissementen bijna op het laagste niveau sinds de start van de statistiek in 1981. In de maand december 2021 zijn er voor zittingsdagen gecorrigeerd 30 bedrijven, exclusief eenmanszaken, minder failliet verklaard dan in november. De daling van het aantal faillissementen in de handel het sterkst. Daar nam het aantal af van 581 in 2020 naar 289 in 2021, een daling van 292. In de detailhandel, groothandel en autohandel daalde het aantal faillissementen met respectievelijk 146, 132 en 14.

Nieuwe datum voor Sunday School

De organisatie van Sunday School heeft besloten om de kindermodebeurs definitief te verplaatsen naar een andere datum, zo meldt kindermodevakblad Bengels. De nieuwe datum van Sunday School is zondag 6 februari. De kindermodebeurs stond gepland voor zondag 16 januari in de Fabrique in Utrecht, twee dagen nadat de huidige lockdown afloopt. “We hadden verwacht dat er inmiddels meer bekend zou zijn met betrekking tot het tijdspad voor de versoepelingen van de huidige coronamaatregelen. Helaas is dat niet het geval”, schrijft de organisatie op Instagram. “In overleg met een aantal inkopers hebben we besloten de beurs te verplaatsen.” Overigens is 6 februari nog niet in beton gegoten, want alles valt of staat natuurlijk met wat de overheid gaat mededelen op de persconferentie van 14 januari. De beursorganisatie zegt voor uiterlijk 27 januari te laten weten of de beurs door kan gaan op de nieuwe datum.

Verlies About You loopt op

Het verlies van het Duitse modeplatform About You is verder opgelopen naar 55,9 miljoen euro in het derde kwartaal. Een jaar ervoor was dat nog 37,9 miljoen euro, schrijft Retailtrends. In het tweede kwartaal van het gebroken boekjaar kwam het verlies uit op 35 miljoen. De omzet steeg met 48 procent naar 512,5 miljoen euro, dat was een jaar ervoor 346,2 miljoen euro. Die groei is volgens About You te danken aan de grootschalige lanceringscampagne in Italië, Portugal, Griekenland en Frankrijk in september en oktober. Het aantal actieve klanten steeg van 9,7 naar 10,6 miljoen. Ze bestelden gemiddeld voor 58,8 euro per keer. About You, beursgenoteerd bedrijf, verwacht dat de omzet over het gehele boekjaar op 1,7 miljard uitkomt. Dat zou een stijging van zo’n vijftig procent betekenen.

Jan Meerman verwacht versoepelingen voor winkeliers

Inretail-directeur Jan Meerman verwacht dat het kabinet versoepelingen aankondigt voor niet-essentiële winkels. “Wij geloven er in dat dit kabinet de goede maatregel gaat nemen, dat er dus versoepelingen gaan komen”, zei hij dinsdagavond in het televisieprogramma 1Vandaag, schrijft De Ondernemer. “De winkels kunnen open, op een veilige manier, met inachtneming van de regelgeving.” Verder zei hij: “Als er niets gebeurt, we blijven in lockdown en er is geen steun, verwacht ik dat tienduizenden ondernemers zeggen: ik kap ermee. het kan niet meer.” De onvrede bij mode- en schoenenwinkeliers wordt met de dag groter; sommige winkeliers hebben al aangekondigd zaterdag gewoon open te gaan. Inretail voert de druk op de politiek tegelijkertijd op met de lancering van een landelijke campagne – in samenwerking met de Raad voor de Nederlandse Detailhandel – ‘Open winkels, daar worden we samen blij van’. Winkeliers kunnen posters (zie afbeelding hieronder) met die tekst op winkelruiten plakken en via social media aan Nederland laten weten dat ze er klaar voor zijn weer bezoekers te ontvangen. Momenteel zijn 56.000 winkels gesloten, schrijft Inretail in een persbericht. “Iedereen wil dat dit zo snel mogelijk ophoudt zodat winkels weer open kunnen en mensen de draad van het normale leven weer kunnen oppakken.”