TOP

Nederlandse modeondernemers brengen met Ampère wat ze zelf misten: luxe en romantiek

Tussen het overwegend cleane mannenmode-assortiment in hun winkels About - lifestyle for men, misten Randy Hoogeweegen en Koen van Meersbergen de afgelopen seizoenen items van luxere stoffen en verfijnde technieken. Ze besloten het zelf te maken en startten in 2020 het label Ampère. Met de komst van productspecialist Aleks Kuijpers staat er nu een compleet lifestylemerk met een eigen signatuur: luxe en romantisch.

Foto’s: Ampère

Ampère zijn jullie gestart in 2020, maar in 2021 is het merk pas echt tot ontwikkeling gekomen. Hoe is dat gegaan?

Randy Hoogeweegen: “Samen met Koen van Meersbergen run ik sinds 2015 twee winkels in Amsterdam, About- lifestyle for men. Daar verkopen we een mix van streetwear en menswear in het luxe segment. We misten hierin de brug tussen streetwear en menswear. Waar aan de ene kant streetwear heel luid kan zijn, kenmerkt menswear zich de laatste jaren door rustige en cleane collecties. We zagen daarin ruimte voor een meer uitgewerkt mannenmodelabel, als tegenhanger van dat cleane beeld. Daarom zijn wij begin 2020 gestart met Ampère. In eerste instantie bedoeld voor onze eigen winkels, maar wel met het idee om de collectie ook via wholesale te gaan verkopen. Daarvoor wilden we wel een totaalcollectie gaan ontwikkelen, waar we een specialist voor nodig hadden. Aleks ken ik van de opleiding TMO en zijn design- en productiebedrijf Workingmenblues heeft veel ervaring met het ontwikkelen van luxe stoffen en borduurtechnieken. Vanuit hier kwam ons idee om een romantischer mannenmodelabel te maken met een focus op kwaliteit en creativiteit in materialen-ontwikkeling.”

Aleks Kuijpers: “Borduur-technieken worden voornamelijk toegepast in vrouwenmode, weinig in de mannenmode. Het idee om in hert mannenmodesegment een compleet high-end lifestylemerk neer te zetten met een luxe en romantische uitstraling, maar toch street te houden, is vernieuwend. Dat is wat wij graag willen introduceren. De collecties creëren we samen, waarbij onze designer, Kenneth Wong, ons begeleidt. We starten met een thema wat bij ons speelt of waar onze passie ligt. Vanuit het thema ontwerpen we stoffen en styles om vervolgens de collectie neer te zetten.”

Hoe ziet de collectie eruit?

Randy: “We maken tussen de 30 tot 40 stijlen per seizoen, van jassen, overshirts, oversized hoodies en broeken tot accessoires als bucket hats, tote bags en sokken. Daarnaast werken we binnen de collectie met productthema’s die kunnen bestaan uit borduursels en jacquards. Een goed voorbeeld hiervan is het floral jacquard thema voor de zomercollectie 2022 die we toepassen op een kimono, vest en bucket hat.”

Aleks: “Zoals gezegd, voor elke collectie benoemen we een thema, zoals voor komende winter ‘Shaping your paradise; escape your troubles’ dat verband houdt met deze tijd waarin we niet kunnen reizen, maar waarin we met Ampère een gevoel van het paradijs willen bieden in onze eigen omgeving, Amsterdam. Dat komt terug in het ontwerp door middel van teksten uit het gedicht ‘The earthly paradise’ van dichter en textieldesigner William Morris (1834-1896, red.). Ook hebben we inspiratie gehaald uit Morris’ textielontwerpen voor onze eigen jacquards en borduurdesigns voor die wintercollectie.”

Is het niet lastig om een nieuw merk in de markt te zetten in deze tijd waarin de roep om minder te vervuilen en minder consumeren steeds groter wordt?

Randy: “We geloven dat er ruimte voor is. En we houden met alle beslissingen en stappen die we nemen rekening met de impact van kledingproductie. Alle jerseys en sweats zijn GOTS-gecertificeerd en we produceren overwegend in Europa; de basics worden in Portugal gemaakt en corduroy en wol halen we uit Italië.”

Aleks: “Vanaf winterseizoen 2022 produceren we 90 procent van onze collectie in Europa. Verder proberen we in de ontwikkelingsfase materiaal te besparen door prototypes zoveel mogelijk digitaal te maken. Daarmee slaan we een dure fase over; niet alleen financieel, ook milieutechnisch. Daarnaast brengen we komende winter een pak in een biologisch afbreekbaar acetaat. We hebben daar de biologisch afbreekbare vezel Naia™-acetaat waarvan het productieproces, met een kleine ecologische voetprint, goed scoort op de Higg Material Sustainability Index (een tool van de kledingindustrie om de milieu-impact van materialen te meten en te scoren, red.) Het resultaat is een coole, fragiel ogende stof die supersterk is en heel soepel valt. Dat is qua product heel mooi, maar ook qua storytelling.”

Bij hoeveel winkels liggen jullie nu?

Randy: “Vanaf komend winterseizoen liggen we in Nederland bij tien winkels. Daar komen nog twee winkels in België en één winkel in Frankrijk bij. Voor winterseizoen 2022 zijn we wereldwijd op zoek naar de juiste ambassadeurs. Winkelconcepten die dezelfde passie delen voor mooie producten als wij. Momenteel zijn we bezig met een agent voor Scandinavië, Engeland en Frankrijk om daar vanaf komende winter ook te groeien.”

Op welke klant richten jullie?

Randy: “De doelgroep die wij aanspreken begeeft zich in het luxe mannensegment. Het is de man die zich laat inspireren door luxe, ambacht en vernieuwing en deelt onze voorliefde voor verfijnde materialen en stoffen. Prijzen variëren van €85 voor T-shirt van organisch katoen tot €850 voor een reversible wollen jas. Een oversized hoodie begint bij €155, maar de meer uitgesproken items zoals een coach jacket van de eerdergenoemde acetaatstof kost al snel €365. Het prijssegment is hoog, maar competitief. De producten zijn uitgesproken, maar toch commercieel. Voor de Nederlandse markt zijn we vrij hoog geprijsd, maar in Frankrijk krijgen wij als feedback dat het commercieel is. Dat motiveert ons om ook die markten aan te boren.”

Hoe willen jullie groeien met Ampère?

Randy: “We willen onze online sales en community vergroten, B-2-C, en dit lukt naar mijn inziens het beste door wereldwijd met de juiste partners te werken. Partners die iets toevoegen aan de coolness van je merk. We hebben niet de ambitie om alle doelgroepen aan te spreken, we willen voldoen aan de verwachtingen van mensen die ons merk kopen.”

Aleks: “Voor sommige merken betekent groei uitbreiding naar bijvoorbeeld 45 winkels in Nederland, dat zou voor ons betekenen dat we ons doel voorbijschieten. We willen realistisch groeien en vooral niet een markt verzadigen door te veel verkooppunten aan te bieden op een klein geografisch oppervlak. Ampère heeft een specifieke klant, die verspreid is over de wereld. Wij groeien liever in verschillende geografische markten in de juiste niches.”

Randy: “We hebben naast Ampère alledrie een bedrijf waarmee we in ons levensonderhoud voorzien, Ampère is uit een passie ontstaan en zo willen we het graag houden.”