TOP

Agent mannenmodemerk Colours & Sons: ‘Klik met merk belangrijker dan marge’

Het Duitse mannenmodelabel Colours&Sons breidt zich langzaam uit in ons land. Interesse is er vooral van winkeliers die naast hun vaste merken iets kleurrijks willen aanbieden, zegt agent Johan Maat. De ‘klik’ is daarbij belangrijker dan marge: “Winkeliers kijken steeds meer naar of ze het product zelf leuk vinden.”

Johan Maat van JM Modeagenturen heeft Colours & Sons sinds tweeënhalf jaar in portefeuille. Het label maakt shirts, casual blazers, korte broeken, truien, polo’s en T-shirts en brengt twee hoofd- en twee tussencollecties. “Het is een kleurrijk merk met een eigen uitstraling en modische items”, licht Maat toe. “Qua collectieontwikkeling loopt het merk voorop. Komend seizoen zie je bijvoorbeeld veel pasteltinten in de collectie. En kwalitatief zit het goed in elkaar.”

Surfstijl

Het van oorsprong Duitse merk wordt verkocht in het thuisland, de Benelux, Zwitserland, Oostenrijk, Spanje en Engeland. Toen Maat het agentschap voor Nederland kreeg in 2018, wist hij het aantal verkooppunten uit te breiden naar 130 klanten die het merk wilden testen. Daarvan zijn er 70 vaste klant geworden. Waarom bijna de helft niet opnieuw inkocht, is gissen, vertelt de ondernemer. “Het is moeilijk om je vinger erop te leggen, er zijn zoveel diverse winkels ieder zijn eigen verhaal waarom iets wel of niet lukt. Ook de presentatie kan het verschil maken. Daarom leveren we voor volgend seizoen kosteloos displays in surfstijl, hangers en logo’s om de herkenbaarheid te vergroten.”

Op pad

Momenteel focust hij zich op uitbreiding van dat aantal en gaat daarvoor actief de boer op, nu er door de coronamaatregelen geen modebeurzen zijn waar winkeliers inspiratie op kunnen doen. “Naast in mijn showroom, verschijnt de collectie in de digitale versie van Modefabriek en zelf ben ik nu meer op pad. Ik krijg positieve reacties. Hoewel veel winkeliers vasthouden aan wat ze kennen, merk ik ook dat er ondernemers zijn die behoefte hebben aan iets anders in het assortiment om zich te onderscheiden van de rest. Winkeliers zullen, willen ze overleven, andere labels moeten aanbieden, niet op de automatische piloot inkopen. Juist nu is er een mogelijkheid om te veranderen.”

Klik

Maat wil graag Colours & Sons positioneren in het casualsegment, naast bijvoorbeeld labels als Dstrezzed, Cast Iron, Scotch&Soda bijvoorbeeld. Verkoopprijzen liggen rond 79 euro voor een shirt, 89 euro voor een knit en 59 euro voor een korte broek, met een marge van rond de 2.6. Al gaat het volgens Maat steeds minder om de marge en meer om de ‘klik’ met het product. “Winkeliers kijken steeds meer naar of ze het product zelf leuk vinden en past in hun winkel. Ik denk dat dat ook nodig is om het goed te kunnen verkopen.”

Klein beginnen

De agent probeert de winkelier waar nodig te ondersteunen bij die verkoop door naast displays, omruiling aan te bieden en na te kunnen bestellen via het b2b-systeem. Zijn ambitie is om te groeien naar circa 200 verkooppunten. “Dat moet zeker kunnen. Het leuke van Colours & Sons is natuurlijk dat je geen totaalcollectie hoeft te kopen, maar klein kunt beginnen om te testen.”