TOP

Het formele pak door thuiswerken uit de gratie

Nu door corona meer mensen thuiswerken, raakt formele kleding uit de gratie, blijkt uit de omzetcijfers van het tweede kwartaal van 2020 van Inretail. Bij pakkenspecialisten komt de klap hard aan.

Op het moment dat Nederland te maken kreeg met de intelligente lockdown in maart 2020, ging het nette pak in de kast en hees de thuiswerker zich in comfortabel zittende kleding. Dat is duidelijk terug te zien in de cijfers die Inretail publiceerde van het tweede kwartaal in het segment heren bovenmode. Dat segment sluit het tweede kwartaal af met een min van 32,3 procent. De verkoop van blazers nam af met 47,9 procent en de categorie broeken kwam uit op een min van 43,9 procent. Jassen noteerde een omzetdaling van 39,5%; branchespecialist mode Edwin Belt concludeert dat mannen ‘duidelijk even een minder grote behoefte aan representatieve kleding hadden’.

Klap

De klap komt hard aan bij pakkenspecialisten, zoals Van Gils dat vorige week bekend moest maken dat het stopt met wholesale. Aanleiding van dit besluit is de zeer negatieve invloed die corona heeft op de resultaten van Van Gils business en de hierop volgende trend waar er minder formeel en eerder casual gekleed wordt. De organisatie wordt in fases afgeslankt en aan de huidige marktomstandigheden aangepast worden. Het bedrijf beraadt zich nog op de toekomst, vertelde ceo Laurens Blok aan Textilia.

‘Thuiswerken norm’

De productgroepen die wel goed lopen, het kan geen verrassing zijn, zijn makkelijk zittende kledingstukken als joggingbroeken, sweaters en vesten. De verkoop daarvan nam in het tweede kwartaal met 49,4 procent. En bijzonder genoeg, ook die van nachtkleding en ondergoed zit stevig in de lift. Het moge duidelijk zijn dat de mannenmodeconsument zich werkend aan de keukentafel graag in een comfortabele outfit steekt. En dat blijft voorlopig zo, voorspelt Dirk Mulder, sectorspecialist van de ING op een publicatie op LinkedIn: ‘Dit heeft te maken met de zeer negatieve invloed die corona heeft op de resultaten, maar ook de hieruit en hierop volgende trend waar er minder formeel en eerder casual gekleed wordt. Hetgeen versneld wordt in een situatie waar thuiswerken meer de norm wordt’.

Opleving

Specialist in formal wear Oger – met vestiging in onder meer Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Antwerpen – gaat meer ruimte maken voor casual, zegt mede-eigenaar Sander Lusink tegen RTLZ. Pakken en colberts hangen momenteel met een korting van 50 procent in de winkel. In de te verbouwen zaak in de hoofdstad krijgt de casual collectie 70 procent van de ruimte in de winkel; nu is het nog fifty-fifty tussen formal en casual. Rob Schalker van mannenmodemerk A Fish named Fred ziet tegelijkertijd dat in deze periode van ‘vercasualisering’ op sommige momenten ook een opleving, citeert RTLZ: “Als gevolg van het thuiswerken zien we een interessante piek in een specifieke combinatieverkoop: de combinatie, shirt, colbert én daarbij de korte broek doet het nu erg goed.”

Foto: Textilia