TOP

Ispo 2011: groots en revolutionair

De wintersportbranche genoot afgelopen seizoen dankzij de lange, strenge winter in Europa van een welverdiende verkoopboost. In een positieve stemming arriveerden de meeste standhouders en bezoekers dan ook in München. Voor de 71ste keer werd deze Duitse stad overstroomd met Ispo beursbezoekers. Drie dagen lang was de Ispo wederom 'the place to be' voor de internationale sportbranche. Binnen de hallen heerste er een energieke, positieve zakenspirit en deze werd perfect omlijst door een stralende zon buiten.

Ispo’s 2011 race naar de top was twee maanden terug al duidelijk en werd van 6 tot en met 8 februari bevestigd. Meer dan 80,000 mensen uit 106 verschillende landen bezochten de vakbeurs (een toename van 25 procent) en zij konden op een oppervlakte van 185.000 vierkante meter uitgebreid vakkennis opdoen. Ondanks het gekissebis rondom de beursdata waren er nog genoeg Nederlandse bezoekers te spotten en te horen in de tientallen hallen. De L-fashion group wist aan het einde van de eerste beursdag de aandacht op zich te vestigen met de officiële aankondiging van een opvallende nieuwe samenwerking. Het Chinese sportmerk Li-Ning wil opnieuw de Nederlandse markt veroveren en heeft, om dit te realiseren, de handen ineen geslagen met de L-Fashion group.

Opvallend

Het zal niemand verbazen dat de getoonde nieuwe wintersportkledingcollecties op Ispo 2011 dit jaar weer functionele, modieuzer en kleurrijker zijn. Sommige wintersporters zullen binnenkort de bergen bedwingen in eendelige skipakken in fel roze of kobalt blauw (Peak Performance, Kjus). Of in extreem regenboog exemplaren van o.a. Spyder, O’Neill. Ruime broeken en in het oogspringende prints domineren collecties en het motto is dan ook kleurrijk en stijlvol. Opvallend is dat veel kledingstukken zo ontworpen zijn dat ook merkoverlappende combinaties mogelijk zijn en dat ze daarnaast tevens gedragen kunnen worden in het dagelijkse leven. Dat een trendy wintersportmerk niet automatisch duur hoeft te zijn hebben verschillende merken (Ice peak, Only Play) al bewezen. Naast merken die alleen focussen op betaalbare collecties lanceren vandaag de dag veel merken alternatieve collectielijnen o.a. Billabong (volgend jaar), Burton.

Technisch

Het buzzword op vele stands was de geïntegreerde 4-way-stretch in jacks en/of broeken (Schöller, Peak Performance, Bergans, TNF). Wintersporters genieten nog meer bewegingsvrijheid dankzij deze laatste textiel technologie. Op het gebied van temperatuurregulering lieten bezoekers zich informeren over: de nieuwe technische stof PolartecNeoShell o.a. bij Marmot, 66North en Vaude, de Omni-Heat Thermal Electric technologie van Columbia en de nieuwe Toray Dermizax NX membraam met een sensationele ademend vermogen van 40,000g/m2 – 24h en een waterresistent van 30,000 mm o.a. Kjus, Bergans, J.Lindeberg. Merken als Arc’teryx, Norrona, Löffler konden eindelijk hun ultra lichte jacks met de Gore-Tex Active Shell Technology presenteren.

Revolutionair

In de ski- en boardhallen was het dringen. Bij Fischer konden bezoekers kennis maken met de revolutionaire ‘Vacuum Fit’ ski boot. De innovatieve opvouwbare ski stok genaamd ‘Compacter’  van Black Diamond kreeg een flinke dosis aandacht. En de ‘Blizzard Cochise’ van Blizzard sleepte de European Ski Award 2011 in de wacht. De V-vormige ski ‘BBR’ van Salomon bezorgde elektrische schokjes bij mening standbezoeker en het skimerk Elan presenteerde de ski ‘Amphibio’ waar niemand snel over uitgepraat zal raken.

 

Lees meer over Ispo 2011 in de nieuwste editie van Sportcult die op 25 februari verschijnt.