TOP

Is corona de genadeklap voor het mannenpak?

Nu we tijdens de coronapandemie thuiswerken, hangt het mannenpak stof te vangen in de kast. En niemand die daar nu zijn geld aan uitgeeft. “Wij noemen de coronacrisis ook wel de pakkencrisis”, zegt Martijn Lusink van Oger in Textilia’s mannenmodespecial die 29 januari 2021 verschijnt. Wat betekent dit voor het formele pak?

Wie kent de foto niet van de man die in zijn boxershort achter de laptop zit te vergaderen, die alleen het bovenlichaam netjes in een shirt met das heeft gestoken? Grappig bedoeld, maar dit tafereel zal vast niet ver bezijden de werkelijkheid zijn. Het illustreert waar de thuiswerkende man zich het liefst in kleedt en dat is alles behalve een zakelijk pak.

Klap

Formalwear verloor al voor de coronapandemie terrein aan de casual outfit – denk: chino met jasje en kekke schoen – en na de thuiswerkmaatregel blijkt dit segment harder geraakt dan de rest. Uit de omzetcijfers van het segment heren bovenmode van het tweede kwartaal van de Inretail-GFK Fashionscan bleek dat de klap al vlak na de uitbraak van corona zijn sporen naliet: dat segment sloot Q2 af met een min van 32,3 procent. De verkoop van blazers nam drastisch af met 47,9 procent en de categorie broeken kwam uit op een min van 43,9 procent. Ook in het derde kwartaal presteerde formele kleding niet veel beter: de blazer (-18%) werd nog steeds vaker vervangen door een sweater (+11,7%).

Pakkencrisis

Branchespecialist mode Edwin Belt concludeert in Textilia #3 dat mannen ‘duidelijk even een minder grote behoefte aan representatieve kleding hadden’. “Wij noemen de coronacrisis ook wel de pakkencrisis”, zegt Martijn Lusink, CEO van Oger. “De hele business wear is weggevallen.” Voor mannenmodebedrijf Van Gils betekende corona vorig jaar augustus het einde van wholesale. In het artikel vertellen naast Lusink ook Martin Groen van de Society Shop, Elton Bos van Elton Herenmode en Patrick Ummels van maatwerkspecialist L’Atelier hoe ze hun business nu draaiende houden en óf en welke aanpassingen ze doen in de winkels.

Feestelijke keuzes

Toch zal het pak nooit verdwijnen, zeggen de retailexperts in het artikel. Al is het maar omdat, zodra het weer mag, de schade door gebrek aan feestjes en bruiloften zal worden ingehaald. Daar moeten winkeliers op berekend zijn, zegt retailexpert Max Dekker, en feestelijke keuzes maken voor het assortiment. Bovendien, voegt trendwatcher Edwin van den Hoek eraan toe, het is niet plotseling gedaan met driedelig grijs of blauw. “Kostuums zijn net als de culturele sector of reisbranche nu: je biedt iets aan waar geen vraag naar is. Maar een bank zegt niet ineens na corona ‘laat dat pak maar zitten’.”

Mixen

Hoe je dat assortiment het best toekomstproof maakt, daarvoor hebben de experts uiteenlopende tips. Om er één uit te lichten, van trendwatcher Mehtap Gurgormez: “De consument is zo onvoorspelbaar geworden, zorg dus dat je een assortiment cureert dat goed onderling te mixen is en past bij jouw stijl.”

Streetwearsausje

De ontwikkelingen rond de formele outfit staan in elk geval niet stil. Dat zien we terug bij designers zoals Dior Men die met de capsulecollectie Modern Tailoring een nieuwe mix-en-match-lijn lanceerde waarin artistiek directeur Kim Jones het traditionele maatwerk als het ware een streetwearsausje heeft gegeven.

Modern jasje

Ook in de mode-opleidingen wordt het pak opnieuw bekeken: de nieuwe generatie fashion studenten van Individuals, de in-house consultancy studio van het Amsterdam Fashion Institute (AMFI), heeft in samenwerking met George Pisa, dat is gespecialiseerd in tailoring en het ontwerpen en produceren van ceremoniële kleding, een collectie duurzame herenpakken ontwikkeld. (Artikel gaat door onder de foto’s)

Het resultaat is een collectie die bestaat uit duurzame comfortabele pakken waarin functionele plooien, verborgen zakken en ritsen zijn verwerkt, maar ook decoratieve details. De stoffen zijn duurzaam en het materiaal is eveneens waterafstotend, kreukherstellend en UV-resistent. Ook zijn in het productieproces verbeteringen aangebracht, zoals gebruik van 2D- en 3D-bewerkingstechnieken om de patronen zodanig te snijden dat er minder restafval is. Kortom, het pak blijft, maar wordt wel in een modern jasje gestoken.  

Lees het hele artikel in de mannenmodespecial van Textilia, editie #3, die verschijnt op 29 januari 2021. Nog geen abonnee? Meld je hier aan!

Hoofdfoto: Textilia