TOP

Internetbestedingen groeien ondanks crisis met 10%

De online consumentenbestedingen in Nederland zijn in de eerste helft van 2010 met 10% gestegen naar €3,85 miljard. De consument bestelt vaker op internet, maar geeft per bestelling minder uit.

Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met GfK Retail & Technology in opdracht van Thuiswinkel.org.
Hoewel de online bestedingen met 10% zijn gestegen, is er sprake van een demping van de groei. Voorheen waren de groeipercentages hoger.
Meer bestellingen
Vooral het aantal bestellingen is met 34% fors gestegen ten opzichte van de eerste zes maanden van vorig jaar. Dit komt vooral door een stijging van het aantal bestellingen per shopper (+25%). Ook is het aantal online kopers toegenomen (+7%). Ruim 9 miljoen Nederlanders hebben nu ooit online een aankoop gedaan. Er werden in ruim 32 miljoen bestellingen geplaatst.
Kleinere aankopen
Het gemiddelde online aankoopbedrag is in het eerste half jaar van 2010 gedaald met 17% naar €120 per bestelling. “Consumenten gaan vaker en makkelijker kleinere bestellingen en goedkopere producten online bestellen”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. Dit komt volgens hem ondermeer doordat de verzendkosten zijn gedaald.
Kledingsegment groeit
Overigens stijgen de bestedingen aan producten harder (16%) dan de bestedingen aan diensten zoals reizen, verzekeringen en tickets (5%). Producten zijn nu goed voor 48% van de totale online omzet. Reizen blijft het grootste online segment met een omzet van €1,69 miljard. Daarna volgen telecom (€ 440 miljoen) en kleding (€ 270 miljoen). Aan kleding werd  in de eerste helft van het jaar online 20% meer uitgegeven ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.