TOP

Internet en sport: een win-win combinatie?

Een online vraaggesprek met James Groenemans van TennisPlanet.nl

In opdracht van Sportcult vroeg onderzoeksbureau GfK ruim tweeduizend Nederlanders naar hun aankoopgedrag van sportkleding. Inmiddels blijkt 15 procent van de Nederlanders sportkleding en/of sportartikelen wel eens via internet te kopen. Dat sport en internet elkaar goed kunnen aanvullen, blijkt uit het succesverhaal van sportdetaillist Rob Deenen van www.sportemotion.com. Meer hierover leest u deze week in de nieuwste editie van Sportcult. Ook voor de van oorsprong Nederlandse firma TennisPlanet is het ‘scoren’ online. Sportcult stelde operationeel directeur James Groenemans een aantal vragen over deze ‘nieuwe’ vorm van ondernemen.

Kunt u ons wat meer vertellen over TennisPlanet?

“Al meer dan 25 jaar bieden wij een groot assortiment in tennisartikelen aan in Europa. De producten variëren van tennisballen, tennisrackets, kleding en schoenen tot tennisclub- en trainingsmateriaal. Een deel importeren we vanuit het Verre Oosten, de rest wordt aangekocht bij lokale leveranciers zoals Nike, Adidas, Head en Wilson. Onze doelgroepen zijn tennisspelers, trainers, clubs en bespanners. De huidige omzet bedraagt een kleine 10 miljoen euro, maar dat zal naar verwachting verder stijgen de komende periode. Alle goederen worden vanuit een eigen centraal magazijn rechtstreeks verstuurd naar de klanten.

De verkoop verloopt, naast online via de verschillende websites, sinds 2009 via een netwerk van zogenaamde ‘TennisPlanet ambassadors’ die in een exclusief postcodegebied de markt bewerken. Het afgelopen jaar zijn er veel veranderingen doorgevoerd, zoals de sluiting van de showrooms en het centraliseren van de voorraad en inmiddels is het vizier gericht op verdere groei. Recentelijk zijn we gestart met de verkoop in de U.K., Spanje en Polen. We zijn al langer actief in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, België, Luxemburg, Frankrijk en Scandinavië.”

Hoe lang zijn jullie al ‘online’ met tennisplanet.nl?

“In de loop der jaren is TennisPlanet geëvolueerd van een fysieke tenniswinkel tot, sinds meer dan tien jaar, een performance online tennishop in de belangrijkste Europese tennismarkten. Inmiddels hebben we tenniswebshops in acht verschillende landen en daarnaast bieden we ook informatieve tenniswebsites in vijf landen.”

Wat zijn de reacties vanuit de sportbranche op jullie website?

“We hebben ons duidelijk gespecialiseerd in de verkoop van slechts één sport, namelijk tennis, die ook nog eens uitsluitend online wordt aangeboden. De sportbranche in het algemeen verkoopt meestal meer dan één sport en via fysieke winkels. Door de jaren heen heeft TennisPlanet zo een goede reputatie opgebouwd en is er een wederzijds respect gegroeid voor elkaars activiteiten.”

Wat is jullie toekomstvisie?

“We zien de online verkopen in het algemeen en van tennisartikelen de komende jaren duidelijk verder toenemen. Ook verwachten we dat het aantal online tennisshops zal stijgen. Het permanent blijven verbeteren van TennisPlanet is dan ook een ‘must’. Een belangrijk voordeel voor TennisPlanet is dat we sinds dit jaar Adidas tennisrackets en tennisballen verkopen.”