TOP

Inflatie op 6,2 procent, Uniqlo schort Russische activiteiten tóch op en La Redoute volledig in handen van Galeries Lafayette

Ondernemersorganisaties zijn bang dat de economische gevaren van de oorlog in Oekraïne flink worden onderschat. Zij vrezen voor een ‘jaren ’70-scenario met langdurig hoge inflatie en recessie’. Verder: Uniqlo schort zijn activiteiten in Rusland alsnog op, Galeries Lafayette neemt La Redoute volledig over en de inflatie kwam in februari uit op 6,2 procent. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 10 maart.

Ondernemersorganisaties: ‘Onderschat effect oorlog op economie niet’

Er is een serieus risico dat de economische gevaren van de oorlog in Oekraïne flink worden onderschat. Daarvoor waarschuwen ondernemersorganisaties MKB-Nederland en VNO-NCW, die bang zijn dat de nieuwe economische ramingen van het Centraal Planbureau te rooskleurig zijn. Zij schetsen op De Ondernemer dat een ‘jaren ’70-scenario met langdurig hoge inflatie en recessie’ op de loer ligt. “Het is belangrijk om beleidsmaatregelen te nemen die dit voorkomen”, aldus Ingrid Thijssen, de voorzitter van VNO-NCW. “Zaak is te bewaken dat deze situatie naast al het menselijk leed en de zorgen over de veiligheid van Europa niet uitmondt in meer economische problemen dan nodig.” Volgens de belangenbehartigers lijkt het erop dat in de prognoses vooral naar de directe economische verbondenheid met Rusland, Oekraïne en Belarus is gekeken. “Terwijl de indirecte effecten van de oorlog alle bedrijven raken en in ramp tempo toenemen. We zitten in een energie- en grondstoffencrisis, die versterkt wordt door problemen in de logistieke ketens.”

Uniqlo schort Russische activiteiten alsnog tijdelijk op

Uniqlo schort zijn activiteiten in Rusland tóch op, nadat de Japanse kledingketen eerder deze week liet weten zijn vijftig vestigingen in het land open te houden. CEO Tadashi Yanai noemde kleding toen nog een ‘eerste levensbehoefte’ en gaf aan de collecties van Uniqlo beschikbaar te willen blijven stellen voor de mensen in Rusland. Die aankondiging leidde tot veel woede en de hashtag #boycottuniqlo. Moederbedrijf Fast Retailing laat nu in een verklaring weten dat het ‘duidelijk is geworden dat we onze Uniqlo-activiteiten in Rusland niet langer kunnen voortzetten’. “Daarom hebben we vandaag besloten deze tijdelijk te onderbreken.” De retailer wijt dit onder meer aan operationele uitdagingen en de verslechtering van de conflictsituatie.

Inflatie komt uit op 6,2 procent in februari

Na de piek van begin dit jaar, liepen de consumentenprijzen in februari iets minder hard op. Goederen en diensten waren 6,2 procent duurder dan een jaar eerder, blijkt uit cijfers van het CBS, tegen 6,4 procent in januari. De oorzaak ligt met name bij de prijsontwikkeling van energie (+77 procent in februari, tegen +88 procent in januari). Consumenten betalen ook meer voor meubels (+9,7 procent) en voedingsmiddelen (+4,9 procent). De prijzen voor kleding en schoenen worden niet genoemd in de cijfers.

Galeries Lafayette neemt La Redoute volledig over

La Redoute komt volledig in handen van Galeries Lafayette, meldt Retaildetail. De Franse warenhuisgroep nam in 2018 al een meerderheidsbelang in de online retailer, die gespecialiseerd is in mode en interieur, en heeft nu ook de resterende aandelen overgenomen. De transactie komt niet uit de lucht vallen: eigenaarsfamilie Moulin-Houzé van Galeries Lafayette sprak bij het afsluiten van de deal al af dat de overname in twee fases zou verlopen. De stap komt met een wisseling van de wacht: co-CEO’s Nathalie Balla en Eric Courteille verlaten La Redoute en worden opgevolgd door Philippe Berlan.

Marc Cain doneert 200.00 euro voor gevluchte kinderen uit Oekraïne

Marc Cain doneert 200.000 euro aan stichting Save the Children. De organisatie vangt kinderen die uit Oekraïne zijn gevlucht op bij de grenzen met Polen en Roemenië en staat ze psychologisch bij. “Inmiddels zijn honderdduizenden mensen de grens overgestoken. Vooral de meest kwetsbaren, de jongste kinderen, worden op die vlucht blootgesteld aan grote gevaren. Naast de honger, kou, verwondingen en ziekten hebben ze vaak traumatische ervaringen te verwerken”, licht Helmut Schlotterer, oprichter, eigenaar en bestuursvoorzitter van Marc Cain in een persbericht toe. “De huidige situatie en het humanitaire lijden van zoveel mensen, vooral kinderen, laten ons geschokt en verbijsterd achter. We willen snel handelen en deze kinderen in nood helpen.”