TOP

In vijf jaar tijd naar 350 verkooppunten. Nick Vervoort kreeg het voor elkaar met Nukus

De afgelopen vijf jaar waren als een achtbaan voor vrouwenmodemerk Nukus. Met als resultaat 350 verkooppunten en een aanzwellende buzz in de moderetail. Drijvende kracht is de gedreven oprichter Nick Vervoort: “Ik wil altijd iedereen helpen om beter te worden.”

Foto’s: Roland Reinders (portret), Priscilla Tijssen / Nukus (overig)

Een van de namen van merken die de afgelopen seizoenen blijven rondzingen in het vrouwenmodesegment is Nukus (met de klemtoon op ‘nú’). Het nog jonge Nederlandse label heeft in vijf jaar tijd 350 verkooppunten, grotendeels in eigen land, weten te bereiken en dit aantal neemt vooral de laatste seizoenen gestaag toe. Opmerkelijk is dat de bekendheid onder inkopers en winkeleigenaren groeit, aangezwengeld door succesverhalen en interessante doorverkoopcijfers van collega-ondernemers, maar dat het bij consumenten nog redelijk onder de radar ligt. Fijn juist, zegt oprichter/eigenaar Nick Vervoort. “Eerlijk gezegd vind ik het voor nu wel prima dat mensen de naam nog niet zo goed kennen. Een nieuw merk vindt men juist leuk. Omdat het nieuw is en anders.” Zo ervaren sommige retailklanten het ook. De stijlen, uitstraling, kwaliteiten, pasvormen en prijzen zijn dik in orde, oordelen zij. Klanten komen er steeds vaker voor terug, een teken dat de collecties en items in de smaak vallen. En dan volgt de naamsbekendheid vanzelf, is de gedachte. In ieder geval groeit de onderneming tot nu toe elk jaar met zo’n dertig procent in omzet en aantal klanten. Zelfs in coronatijd bleef het merk groeien. Vervoort: “We zijn er aardig doorheen gekomen, voornamelijk doordat we persoonlijk contact met klanten hebben onderhouden. We konden snel schakelen na de lockdown doordat wij altijd veel voorraad hebben.”

Een rekje jurken

Ruim vijf jaar geleden ontstaat bij Vervoort het idee om voor zichzelf te beginnen. Hij ontmoet een ervaren producent en start onder de naam Label Nick een compacte kledinglijn, die hij in januari 2017 presenteert tijdens de vakbeurs Modefabriek in Amsterdam. Vervoort herinnert zich de eerste introductie nog goed: “In die tijd was er veel vraag naar jurkjes, dus ik stond in een kleine stand met een rekje jurken en wat stuks knitwear. Een vrij behouden start, met maximaal dertig items, maar met goede uni kleuren en mooie Punto Milano- en chiffonkwaliteiten. Pas toen Priscilla (Tijssen, zijn rechterhand, met wie hij eerder samenwerkte en die nu onder meer verantwoordelijk is voor de verkoop van de Nukus-collecties, red.) er na een jaar bij kwam, zijn we meer gevarieerde en completere collecties gaan maken.” Na een geschil met een ander merk verandert Label Nick de naam in Nukus by Nick Vervoort. Hij behoudt graag het logo, waar een N en een K in te herkennen zijn, en na beraad met een merkenbureau rolt de nieuwe naam eruit. Vervoort legt uit: “Ik ben ‘in het nu’ aan het ondernemen met veel liefde en passie, vandaar de kus. Misschien een beetje zoetsappig, maar ik vind het ook wel een beetje Deens klinken. Handig voor als we ons meer internationaal profileren” (lacht).

Verkoopervaring

Vervoort heeft voordat hij met Nukus start al aardig wat ervaring opgedaan in de mode. Op zijn veertiende solliciteert hij op aanraden van vader Robert-jan Vervoort (ex-Arrow, nu vertegenwoordiger bij mannenmodelabel Thomas Maine) voor een bijbaantje bij de Rotterdamse ondernemer Cees van As, eigenaar van C. van As Beheer en diverse modezaken. “Dat was de allerbeste leerschool die ik me kon wensen”, vertelt hij. “Ik heb er veel geleerd en meegemaakt. Van het uitpakken van dozen in het magazijn, de verkoop en inkoop – voor veertien winkels – tot visual merchandising. Ik mocht vaak mee met Cees, langs verschillende winkels en op inkoop. Ik keek mijn ogen uit.” Op aanraden van Van As treedt Vervoort een jaar in dienst bij Tommy Hilfiger als storemanager. Verdere verkoopervaring – dit keer in de wholesale – doet hij vervolgens op bij het modeagentuur Carte Blanche. Daar wordt het zaadje gepland voor een eigen bedrijf. Alle opgedane ervaringen komen hierbij goed van pas. Daarnaast weet de ondernemer door zijn eigen retailervaring hoe het werkt op de winkelvloer en waar behoefte aan is. Tegenwoordig komt hij er door de groei van Nukus niet altijd meer aan toe, maar het liefst doet hij zelf de verkoop. Het levert veel informatie op voor volgende collecties die Vervoort zelf vormgeeft met behulp van producenten. “Ik praat veel en graag met klanten. Welke items, kwaliteiten en kleuren verkopen goed? Als zij aangeven dat een hals anders moet, pas ik dit aan.”

Delen van informatie

Het delen van informatie is enorm van belang voor een merk van deze tijd, vindt Vervoort. Een volledig geautomatiseerd magazijn, zoals hij eens bij een ander merk zag: dat is zijn ultieme droom. “Zelf krijgen we momenteel van zo’n vijftig procent van onze klanten het vertrouwen om hun collecties aan te vullen en waar nodig slowmovers te ruilen. Van minder geautomatiseerde partners vragen we doorverkooplijsten. Het snelle schakelen komt de doorverkoop ten goede. Start je met vijfhonderd stuks, dan kun je eindigen op 1600 per seizoen. We zitten nu gemiddeld op 75 procent voor de uitverkoop. Bij veel klanten vullen we elke maandag aan. Ik geloof sterk in het samen indelen van de meters. Cijfers liegen niet.” Doel is om de samenwerking met retailers verder uit te breiden. Onlangs is Vervoorts tweelingbroer Brian bij het bedrijf betrokken om zich fulltime te richten op operations, en de automatisering naar een hoger niveau te brengen. Een van de pijlers is om gecontroleerd af te prijzen in het seizoen. “Ik denk graag samen in oplossingen en dit is een mooi systeem, dat ook effectiever is dan een agressieve uitverkoop.”

‘Snel schakelen komt de doorverkoop ten goede’

Nick Vervoort, oprichter Nukus

Korte lijnen

Wie naar de website van Nukus surft, vindt daar een opvallend open en enthousiaste kennismaking met oprichter/eigenaar Nick Vervoort. Hij richt zich vooral tot zijn retailklanten met: ‘Het is mijn passie om mensen te inspireren, te verbinden, samen te werken en een andere kijk te geven op ondernemen. Als ik bij jou in de winkel kom, vind ik het geweldig leuk om met je mee te denken en visies te delen.’ En: ‘Ik denk graag groot. Ik ben woonachtig in de stad van “niet lullen, maar poetsen”, ook wel Rotterdam genoemd.’ Op wie Vervoort niet persoonlijk kent kan de tekst overkomen als licht pretentieus. Maar: deze ondernemer bruist inderdaad van de energie en plannen. “Dit is precies wie Nick is”, zegt ook collega Priscilla Tijssen. “Hij is oprecht dag en nacht bezig met het verbeteren van het merk én zijn ingevingen deelt hij graag en vaak met klanten.” Hoe de uitstraling is van hun winkel bijvoorbeeld. Of hoe je collecties het beste kunt inhangen voor een zo hoog mogelijk rendement. Vervoort denkt er graag en veel over na. Verschillende retailpartners van Nukus herkennen en beamen dit. Stuk voor stuk prijzen ze het enthousiasme en interesse van Vervoort en de korte lijnen met hem en zijn verkoopteam. “Ze geven net even iets meer aandacht aan jou en je winkel, ook al ben je een kleinere zelfstandige”, zegt een van de retailklanten. Een ander geeft aan: “Nick heeft verstand van zaken en een goed gevoel voor de combinatie van mode en commercie.” Weer een ander verwoordt het zo: “We voelen ons serieus genomen en dat is een heel fijne basis van onze samenwerking.”

Gunfactor

Vervoorts karakter en sterk persoonlijke aanpak lijken gezien de positieve reacties in zijn klantenkring, beslissende factoren van het succes van het merk. De gunfactor, een woord dat meerdere keren valt tijdens gesprekken met retailers, is hoog. Dit is deels een gevolg van eerdere aangename samenwerkingen, uit de tijd dat Vervoort werkzaam was bij het agentschap Carte Blanche. “Misschien vinden ze de energie die ik doorgeef prettig. Als ik een winkel binnenloop voel ik meteen wat voor soort zaak het is, welke vibe er hangt, of de ondernemers en medewerkers happy zijn en of de uitstraling van het hele plaatje klopt. En dan heb ik nog niet eens met de eigenaar gesproken. Het is een gevoel en dat deel ik dan het liefst. Ik wil altijd iedereen helpen om beter te worden. Ik deel liever mijn ideeën in plaats van dat ik ze voor mezelf houd. Die liefde komt dan ook weer terug.”

Hanger appeal

De collectie op zich wordt eveneens positief ontvangen in de markt. ‘Geen grijzemuizen-merk’, ‘blikvangers met verrassende details’, ‘een classy uitstraling’, ‘brede keuze – van kleding en accessoires tot schoenen’ en ‘de items hebben hanger appeal’, zijn enkele lovende typeringen. Kritische feedback is er opmerkelijk genoeg nauwelijks, maar wel een waarschuwing: ‘Pas op dat je niet te veel naar andere merken kijkt, dat heb je niet nodig’, zo klinkt het. “Ja, dat krijg ik soms inderdaad terug van ondernemers”, bekent Vervoort. “Maar heel eerlijk: wie kijkt niet naar anderen? Soms gebeurt het eerder in de haast, dan dat ik dit bewust doe. En ik geef er altijd onze eigen Nukus-draai aan.” Rechterhand Tijssen vult aan: “Ik zeg ook vaak tegen Nick: volg je eigen hart. Maak gewoon wat je mooi vindt. Hij heeft ongelofelijk goede voelsprieten voor stijlen, mooie materialen, kleuren en commerciële modellen.” Voorafgaand aan een nieuwe collectie zijn er tussen de twee regelmatig discussies over welke items bestsellerpotentie hebben. Tijssen: “Als we uiteindelijk kijken naar de doorverkoop, blijkt dat hij altijd gelijk heeft.”

Hoogwaardige kwaliteiten

Nukus positioneert zich in het middensegment, maar kiest steeds vaker voor hoogwaardige kwaliteiten en iets hogere prijzen. Het bedrijf produceert onder andere in Portugal, bij een prijswinnende, duurzame fabriek. “Zij maken prachtige dingen”, vertelt Vervoort lyrisch. “Ik kan ook voor lagere prijzen laten produceren, maar dit is echt het topniveau. Ik kies steeds meer voor kwaliteit. Ik houd van mooie stoffen en breisels, maar klanten waarderen dit ook.” Hij laat een kimono zien die met een oude breimachine wordt vervaardigd. “159 euro, maar zo gaaf dit. We zien dat juist dit soort items, die net even anders zijn, erg goed verkopen in de winkels. Iets hogere prijzen zijn daarbij geen probleem. De consument kiest voor kwaliteit en daar ben ik zo ongelofelijk blij mee. Daar liggen mogelijkheden voor ons. Massimo Dutti vind ik een mooi voorbeeld als het gaat om een goede mix. Zij brengen coltruien voor 59 euro, maar ook voor 320 euro of een lammy coat van 1.000 euro. Wij brengen ook verschillende niveaus: van een mix-blend trui voor 79,95 tot een mohair model voor 149 euro. Nukus is niet in een hokje te plaatsen.”                                                                                                                                                

Shop-in-shop

Nu het bedrijf in relatief korte tijd een groeispurt heeft gemaakt, is het tijd voor vervolgstappen. Onlangs is een nieuw, ruimer pand betrokken in Rotterdam, dat meer ruimte biedt voor het uitvouwen van de backoffice-activiteiten. Er is geïnvesteerd in nieuwe orderpicksystemen. Vervoort: “Als klanten bellen, wil ik weten wat er ligt. Ik loop regelmatig de magazijnen door, want ik heb een hekel aan overvoorraden.” Bewust en gecontroleerd groeien: dat zijn de uitgangspunten op diverse vlakken. Qua naamsbekendheid timmert het label aan de weg met een verzorgd Instagram-account, met een vernieuwde website die vooral als visitekaartje voor consumenten en retailers dient en met het shop-in-shopconcept, dat afgelopen najaar werd gepresenteerd. Voor het komende jaar staan meer shop-in-shops op de planning, maar volgens Vervoort zal dit stapsgewijs gebeuren. “We willen de shops exclusief houden. We zien dit vooral als een middel om de samenwerking met onze retailklanten te versterken en om Nukus sterker te presenteren op de winkelvloer. Een eigen winkel? Voor nu geven we er de voorkeur aan om verder de diepte in te gaan met onze retailpartners.” Verder staat internationale expansie op de agenda. “Wanneer de automatisering is geoptimaliseerd gaan we groter inzetten op Duitsland en België en op de langere termijn verder Europa in. Maar stabiel blijven en vasthouden wat we hebben, zie ik ook als een serieuze uitdaging.”

Wapenfeiten

2017 Label Nick wordt opgericht door Nick Vervoort. De eerste selecte collectie wordt gepresenteerd tijdens Modefabriek in Amsterdam. 2018 Versterking in het salesteam en uitbreiding naar een totaalcollectie. 2019 De naam wordt veranderd naar Nukus by Nick Vervoort. Daarnaast opent Nukus een pop-up showroom in Amsterdam en volgen de eerste internationale stappen door partnerships met agenten in België en Duitsland. 2020 Nukus breidt de collectie uit met een schoenenlijn. Medio 2020 lanceert het merk een online webshop. Ook wordt het operationeel team uitgebreid. 2021 Een eigen showroom wordt geopend in Badhoevedorp. Bij Beach Boetiek in Katwijk wordt de eerste shop-in-shop geplaatst. Nukus gaat ook een samenwerking aan met Fashioncloud voor verdere digitalisering. Het team wordt uitgebreid met Nicks tweelingbroer Brian Vervoort, die fungeert als manager operations. 2022 Verhuizing van het hoofdkantoor en het warehouse naar een nieuw, duurzaam bedrijvencomplex – met groeimogelijkheden – in Rotterdam. Nukus bestaat vijf jaar, heeft acht vaste medewerkers in dienst en telt zo’n 350 verkooppunten, voornamelijk in Nederland.

Dit artikel verscheen het eerst in Textilia magazine.