TOP

Sheltersuit lanceert eigen label, Addy van de Krommenacker in actie voor Oekraïne en Uniqlo blijft actief in Rusland

De opening van Fashion Outlet Zevenaar loopt vertraging op, ontwerper Addy van de Krommenacker komt in actie voor Oekraïne en Uniqlo blijft actief in Rusland. Verder: het Nederlandse merk Sheltersuit lanceert zijn eigen label. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 7 maart.

Foto: Alex Pommier

Uniqlo blijft actief in Rusland

Het Japanse bedrijf Fast Retailing, eigenaar van kledingketen Uniqlo, blijft in Rusland actief ondanks de internationale druk om het land te isoleren vanwege de invasie van Oekraïne. Veel andere grote bedrijven keren Rusland juist de rug toe vanwege de oorlog. Dat meldt onder meer MSN. “Kleding is een levensbehoefte. Het volk van Rusland heeft hetzelfde recht om te leven als wij dat doen”, is de verklaring van topman Tadashi Yanai. Hoewel hij tegen de oorlog is en er bij elk land op aandringt zich ertegen te verzetten, blijven alle vijftig Uniqlo-winkels in Rusland open. De Russische invasie van Oekraïne heeft geleid tot zware sancties tegen Rusland en tot een uittocht van grote internationale bedrijven. De grotere rivaal van Fast Retailing, het Spaanse Inditex, sluit tijdelijk zijn 502 winkels, waaronder die van kledingketen Zara, in Rusland en schort de onlineverkopen op. Ook Apple en Nike hebben hun winkels gesloten.

Addy van de Krommenacker in actie voor Oekraïne

Modeontwerper Addy van den Krommenacker heeft een jurk ontworpen waarvan de opbrengst naar de Giro 555 gaat. Vandaag staat de hele dag in het teken van geldinzameling voor de slachtoffers van de oorlog die Rusland voert in de Oekraïne. Van den Krommenacker wil ‘zijn steentje bijdragen’, zo laat hij via een persbericht weten. De jurk is uitgevoerd in de kleuren van de Oekraïense vlag, geel met blauw. De stof die de modeontwerper gebruikt is een etamine met een zijde organza. Voor degene met het hoogste bod maakt hij de jurk op maat. Het hoogste bod stond gisteravond al op €10.000. Mensen die willen bieden, kunnen het bod mailen naar office@addyvandenkrommenacker.nl.

Credit: Addy van den Krommenacker

Opening Fashion Outlet Zevenaar vertraagd

De bouw van Fashion Outlet Zevenaar heeft door de coronapandemie vertraging opgelopen en kan op z’n vroegst tegen het einde van 2023 open. Dat meldt RetailTrends. Ontwikkelaar Stable International zei in 2019 nog dat de nieuwe outlet medio 2021 open zou kunnen gaan. “De vertraging zit hem met name in de gevolgen van corona en de ontwikkelingen rondom de A12/A15”,  zegt een woordvoerder. De bouwsector kampt, evenals veel branches, met problemen in de toeleveringsketen. Daarbij heeft de Raad van State heeft geen groen licht gegeven voor het doortrekken van de A15 en verbreden van de A12, wat essentieel is voor de bereikbaarheid van de outlet omdat het wil checken of de stikstofberekeningen kloppen van het ministerie waaruit zou blijken dat er geen nadelige gevolgen zijn voor Natura 2000-gebieden. Een onafhankelijke deskundige is om advies gevraagd. Volgens de Raad van State volgt de einduitspraak dit jaar. Fashion Outlet Zevenaar wordt 17.600 vierkante meter groot en biedt ruimte aan 85 tot 100 winkels.

Inretail in gesprek met lokale politiek

Met nog een week voor de landelijke gemeenteraadsverkiezingen maakt ook Inretail zich op voor een toer door Nederland, zo staat in een persbericht. Vanaf vandaag reist de brancheorganisatie naar acht plaatsen –  Alkmaar, Leeuwarden, Groningen, Venlo, Breda, Delft, Doetinchem en Zevenaar – om daar bij de lokale politiek aandacht te vragen voor de veranderingen waarmee winkelgebieden en binnensteden te maken hebben. Bij die gesprekken worden ook ondernemers, binnenstadmanagement en vertegenwoordigers van horeca en cultuur betrokken. Veel gebieden moeten investeren om meer ‘place to be’ dan ‘place to buy’ te worden, zegt Inretail. Voor de toer heeft de branchevereniging een speciaal vervoersmiddel geregeld: een oude Volkswagenbus.

Credit: Inretail

Sheltersuit lanceert eigen label

Het Nederlandse merk Sheltersuit heeft zijn eerste collectie gelanceerd tijdens Paris Fashion Week in Palais de Tokyo op vrijdag 4 maart, zo staat in een persbericht. Het nieuwe high-end streetwear label heeft Sheltersuit Label en is opgezet door Bas Timmer, oprichter van de Nederlandse Sheltersuit Foundation en creatief directeur van het nieuwe merk. De eerste collectie van Sheltersuit Label bestaat uit mannen- en vrouwenskleding en genderfluid items gemaakt van restmaterialen van Parijse modehuizen als Gabriela Hearst en Chloé. Met Chloé werkte Sheltersuit Foundation vorig jaar voor het eerst samen, Bas Timmer ontwierp toen Sheltersuits en rugzakken en jassen voor het modehuis, eveneens van restmaterialen uit hun archieven. De opbrengst van deze samenwerking ging direct naar de Foundation. Dat geldt ook voor de opbrengsten van het nieuwe Label; via de foundation worden wereldwijd daklozen en vluchtelingen geholpen. De Sheltersuit Label collectie is vanaf het najaar 2022 verkrijgbaar.