TOP

In gesprek met Karl-Heinz Müller van Bread & Butter

Als de feestdagen achter de rug zijn, wordt het alweer aftellen naar Bread & Butter, van 19 tot 21 januari in Berlijn. Textilia belde met directeur Karl-Heinz Müller.

Er lijkt weinig nieuw op de beurs komend seizoen….

“We zitten helemaal volgeboekt. We hebben bijna alle grote merken al op de beurs en die blijven ook bij ons, dus er is weinig ruimte voor verschuivingen. Toch hebben we wel genoeg nieuwe merken. Alleen al op LOCK hebben we 20 nieuwe merken van de 80 die er staan. We zijn blij met al onze merken en vinden het belangrijk een stabiele beurs te zijn, ook voor de retailer. Bezoekers weten dat ze een compleet aanbod krijgen bij ons. Natuurlijk staan er nog merken op onze wishlist. Eastpak is terug, daar zijn we erg trots op. En Napapijri is één van de merken die ik wel graag terug zou willen hebben.”

 

Kan Bread & Butter nog groeien op deze locatie?

“Nee, maar het is ook niet mijn eerste missie om te groeien. We vinden het belangrijker om stabiel te blijven. En er zullen altijd ontwikkelingen blijven bij merken waardoor er ruimte komt voor nieuwe merken, dat is normaal voor een beurs. Sommige merken zijn enorm in opkomst en anderen verdwijnen weer. Kijk maar naar Scotch&Soda: dat merk lieten we eerst niet toe en is nu een van de grootste en succesvolste merken op de beurs.”

 

Staan er nog verrassingen op de stapel, zoals verhuizingen?

“Komende zomer vieren we het tienjarig bestaan, dan gaan we groot uitpakken. Dat wordt de hotste Bread & Butter ever. Maar verhuizen doen we voorlopig niet meer. We zijn vaak verhuisd, maar dat kwam elke keer doordat we de locatie ontgroeiden en het noodzaak was om iets nieuws te zoeken. Het was elke keer een avontuur, maar bracht ook grote risico’s en veel kosten met zich mee. Barcelona kwam op ons pad toen we internationaler wilden gaan en bood de juiste faciliteiten. Dat was een goede beslissing, maar we hebben altijd de intentie gehad terug te keren naar Berlijn. Het was niet makkelijk om daar een goede locatie te vinden. Ik denk dat het gezond is als we in Berlijn blijven. Berlijn is ‘the city of cool’. Maar we doen wel alles om nieuwe dingen te bedenken. Maar dat zit hem nu meer in de kleine evoluties per hal.”

 

En er komt een nieuwe kindermodebeurs…

“Volgende zomer lanceren we Bread & Butter Youngstars, een aparte kindermodebeurs die een week na Bread & Butter op Tempelhof plaats vindt. Daarvoor gaan we de denimhal gebruiken. Het is nodig om kindermode apart te doen, dat hadden we eigenlijk meteen moeten doen. We hebben geen hal over, dus we moeten op Bread & Butter altijd met tenten werken, zoals met Kid’s Camp vorige keer. Ook de overlap in datum met de Pitti Bimbo was niet het beste idee, maar we konden nu eenmaal niet de gehele beurs een week verschuiven. Youngstars moet de belangrijkste kindermodebeurs in Europa worden. We richten ons op merken voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Dat is het actiefste deel van de kindermode, kinderen van die leeftijd weten heel goed wat ze willen. Het is dus een heel ander soort beurs dan de Pitti Bimbo, we willen eerder een soort jonge Bread & Butter zijn. Ik heb er een goed gevoel bij dat het dit keer gaat lukken.”