TOP

Top 5 meest besproken winkelopeningen in 2010

Ballonnen, champagne en BN'ers: de ene winkelopening in Nederland is nog groter, spectaculairder en trekt nog meer bezoekers dan de andere. Maar over welke opening in 2010 heeft iedereen wel wat gehoord, gelezen en gezien? Textilia selecteerde er vijf.

Primark
Na Rotterdam was dit jaar Hoofddorp aan de beurt voor een Primark-filiaal. De modeketen richt zich op commerciële mode voor betaalbare prijzen. Dat deze Ierse formule goed in de smaak valt bij de Nederlandse shoppers was tijdens de opening duidelijk te zien. Honderden mensen verzamelde zich 24 november in en rond de winkel. Volgens storemanager Marvin Davidson is deze drukte niet snel voorbij. “We verwachten zo’n 3.000 bezoekers per dag in ons filiaal in Hoofddorp”, vertelt hij tijdens de opening.

H&M op de Dam
Een pre-opening met een dozijn Bekende Nederlanders, het enige verkooppunt met een speciale homeafdeling en cadeaubonnen voor de eerste honderd bezoekers zorgden bij de opening van het H&M-filiaal op de Dam voor een enorme mensenmassa. Niet alleen de eerste bezoekers werden beloond, ook de mensen die ‘s middags een kijkje kwamen nemen werden tussen de drukte opgevrolijkt door zwepende beats van dj’s.

Monki
Monki opende 27 augustus haar eerste deuren in Nederland in de Kalverstraat. Het Zweedse retailconcept, dat een mix is van streetwear en Scandinavisch design, richt zich vooral op hippe jonge meiden. Dit ‘hippe’ is niet alleen terug te zien in de doelgroep en kleding, maar ook in het uitgesproken interieur. Sinds november 2010 is de H&M-group volledig eigenaar van Monki.

Salsa
Nederlandse ondernemers en consumenten zijn gek op ‘jeans met een belofte’. Niet voor niets zijn de winkelopeningen van het Portugese jeansmerk Salsa in Eindhoven en Rotterdam één van de meest besproken openingen van het afgelopen jaar. Het merk staat bekend om zijn zogenaamde Wonder Jeans die Nederlanders maar al te graag even willen testen.

Zara
Na Amsterdam, Rotterdam, Hilversum, Almere, Alkmaar, Den Haag, Apeldoorn, Maastricht en Groningen kunnen liefhebbers van de modeketen Zara sinds april 2010 voor hun favoriete items ook in Utrecht terecht. De opening werd niet gevierd met BN’ers, champagne en veel korting, maar was voor ondernemers en consumenten wel belangrijk nieuws en zeker een praatje en bezoekje waard. Kortom: veelbesproken.

Andere openingen
Naast de bovenstaande modeketens waren er nog veel meer winkels die in 2010 de deuren (van een nieuw filiaal) openden. WE en Setpoint openden beiden een nieuw winkelconcept in Nijmegen en ook Scotch en Soda, Hackett en Only For Men timmerde hard aan de weg met nieuwe filialen in Nederland. Vingino opende een zaak in de Blob in Eindhoven.