TOP

IC Companys geeft kledingmerken eigen verantwoordelijkheid

Om groei te realiseren en de slagkracht te verhogen verandert IC Companys de bedrijfsstructuur. Alle 11 kledingmerken nemen de 'value chain' weer in eigen hand. Dat maakte het bedrijf bekend bij de presentatie van de eerste kwartaalcijfers van boekjaar 2010/2011.

IC Companys is het bedrijf achter kledingmerken als InWear, Matinique, Jackpot, Peak Performance en By Malene Birger. Bij de analyse van de resultaten concludeerde het bedrijf dat de vijf kledingmerken binnen het bedrijf die de value chain (onder andere design, inkoop, verkoop, marketing, distributie) in eigen hand hebben, beter presteerden dan de zes kledingmerken waarvan dit centraal geregeld is. De eerste groep kan sneller inspelen op ontwikkelingen in de markt. Daarom is besloten alle kledingmerken weer zelf verantwoordelijk te maken voor de value chain. Overigens zullen zaken als administratie, IT, logistiek en productie nog steeds centraal geregeld worden.

12% omzetgroei

De resultaten van IC Companys in het eerste kwartaal van boekjaar 2010/2011 (juli, augustus, september) waren overigens bevredigend. De omzet groeide met 12 procent en alle kledingmerken lieten een plus zien. Alleen Soaked in Luxury liet een kleine daling zien, maar dit komt doordat de distributie van dit kledingmerk gereduceerd is. Tiger of Sweden, Matinique, Part Two, By Malene Birger, Saint Tropez en Designers Remix Collection lieten zelfs tweecijferige omzetgroei zien en Saint Tropez heeft de omzet zelfs weten te verdubbelen. In alle landen wist het bedrijf te plussen, behalve in de Benelux. Hier daalde de omzet met 1 procent. In de Benelux werden dit kwartaal drie kledingwinkels gesloten, terwijl er twee openden. Vooral in Scandinavië, Oost-Europa en Rusland groeide IC Companys. Voor het gehele boekjaar 2010/2011 wordt een omzetgroei verwacht van minstens 10 procent.